Depresi merupakan sebuah perasaan yang memberikan kesan negatif buat seseorang yang mengalami depresi, cara berfikir dan cara seseorang yang mengalami depresi itu bertindak. Depresi juga dikenali sebagai kemurungan boleh menyebabkan perasaan sedih dan kehilangan minat dalam melalukan aktiviti yang diminati.

Kemurungan dapat memberi pelbagai masalah emosi dan fizikal kepada individu tersebut serta boleh juga mengakibatkan kekurangan keupayaan seseorang.

Antara tanda-tanda lain depresi dapat dilihat daripada segi :

#1. Selera makan berubah di mana seseorang itu boleh menambah berat badan dan boleh juga kekurangan berat badan.

#2. Gangguan tidur kadangkala individu yang mengalami depresi boleh mengalami kekurangan tidur dan terlebih tidur.

#3. Ingin membunuh diri.

#4. Gagal untuk berfikir, memberi tumpuan atau membuat keputusan.

#5. Berasa dirinya tidak berguna dan sebersalah.

 

Kemurungan menjejaskan anggaran di 15 orang dewasa (6.7%) dalam mana-mana tahun tertentu. Satu dalam enam orang (16.6%) akan mengalami kemurungan pada masa tertentu dalam hidup mereka.

Kemurungan boleh menyerang pada bila-bila masa, tetapi secara purata pada remaja lewat hingga pertengahan 20-an. Wanita lebih cenderung mengalami kemurungan. Sesetengah kajian menunjukkan bahawa satu pertiga daripada wanita akan mengalami episod kemurungan utama dalam hidup mereka.

Depresi merupakan kes kesihatan yang harus diberikan perhatian oleh masyarakat dan bukannya dijadikan sebagai gurauan kerana mereka yang mengalami depresi ini memerlukan tumpuan dari orang sekeliling terutamanya keluarga, pasangan hidup serta kawan-kawan.

Depresi boleh diubati dan terdapat beberapa makanan yang boleh di makan setiap hari bagi melawan depresi ini. Antaranya ialah :

BACA JUGA :   Norma Baharu Kehidupan Selepas Perintah Kawalan Pergerakan

#1. YOGURT

Anda boleh mengamalkan permakanan yogurt pada setiap hari kerana yogurt mempunyai probiotik yang baik untuk melawan perasaan kemurungan.

Probiotik merupakan bakteria hidup yang bermanfaat untuk usus dan sistem pencernaan keseluruhan badan kita. Bakteria baik ini juga memainkan peranan yang sama buat otak anda. Penyelidik di Sekolah Perubatan Universiti Virginia melakukan penyelidikan dan mengesahkan bahawa bakteria probiotik yang berada di dalam yogurt dapat mengurangkan kemurungan.

Bagaimana pun, saintis sendiri sukar untuk menjelaskan mengapa yogurt berfungsi sebagai makanan yang dapat mengurangkan depresi . Saintis menyarankan bahawa anda tidak memakan yogurt yang rendah lemak sebaliknya memakan yogurt versi penuh lemak.

#2. CHOCOLATE HITAM

Ramai yang tidak mengetahui bahawa coklat mempunyai banyak kebaikan yang bagus untuk kesihatan kita.

Coklat yang lazat ini mengandungi dos magnesium yang tinggi di mana dengan satu persegi coklat hitam dapat memberikan anda 95 miligram (24% DV) daripada semua mineral penting itu.

Magnesium sitrat harian sangat boleh membawa kepada peningkatan penambah baikan yang ketara bagi mereka yang mengalami kemurungan tanpa mengira umur, jantina dan tahap kemurungan seseorang itu. Bagaimana pun, menurut satu kajian menyatakan bahawa jika anda berhenti mengambil makanan tambahan itu kemungkinan gejala kemurungan anda akan terus berterusan.

Semakin kurang gula dan semakin gelap coklat, semakin banyak nutrien dan manfaat yang anda akan dapati!

#3. KACANG KUDA

Kacang kuda ini diperkayakan dengan karbohidrat yang kompleks di mana dapat membantu badan anda memperlahankan pencernaan untuk aliran tenaga yang baik dan tenaga daripada kacang kuda ini merupakan sesuatu yang sangat diperlukan oleh badan untuk membantu anda bertenaga sepanjang hari jika selama ini anda berasa tidak bertenaga.

BACA JUGA :   Negeri Selangor Bakal Tanam Ganja Untuk Perubatan?

Bukan itu sahaja, kacang kuda juga mempunyai kebaikan zink yang dapat menjadikan mood anda lebih baik. Hanya satu cawan kacang kuda, anda akan mendapat  17 peratus daripada nilai zink harian yang disyorkan.

 

#4. IKAN SALMON

Seperti yang ramai ketahui akan kebaikan ikan salmon ini iaitu mempunyai kebaikan omega-3 yang sangat tinggi. Omega-3 asid lemak yang dimiliki oleh ikan salmon ini sangat penting untuk perkembangan dan fungsi keseluruhan sistem saraf pusat.

Kekurangan omega-3 berhubung rapat dengan penurunan kognitif, mood rendah serta pemahaman yang kurang baik. Salah satu cara bagi anda mendapatkan nutrien omega-3 ini adalah dengan memakan salmon malah menurut kajian, 1 sudu minyak ikan salmon akan meberi anda 4,767 miligram (119% DV) makanan-makanan yang baik.

Jika anda mengalami depresi, bolehlah mencuba makanan yang telah disenaraikan di atas. Depresi merupakan satu penyakit yang boleh anda ubati dan mulakan dengan mengubah pengambilan makanan anda dengan memakan makanan yang dapat mengurangkan depresi ini setiap hari.

 

Untuk tidak terlepas sebarang informasi-informasi menarik dari dalam dan luar negara, pastikan anda sentiasa layari Deenamik.com dan like FB Page Deenamik.

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here