Anjing diracun. Penduduk bersepakat rela dipenjarakan?

0
1132

Anjing diracun yang dipercayai mati baru-baru ini telah menimbulkan amarah kepada pencinta haiwan. Penduduk mempertahankan pengerusi masjidnya.

Salah seorang penduduk yang dikenali sebagai Datuk Seri Abd. Rahim Mohd. Radzi semasa majlis dialog antara penduduk dan pihak berkuasa berkaitan isu anjing. Semua penduduk bersepakat bahawa mereka semua sanggup dipenjarakan. Menerima sorakan tanda sokongan daripada kira-kira 200 penduduk yang hadir.

Wcitaso5 o

Mohd Asna merupakan pengerusi masjid Taman Lavender Height disiasat polis selepas seorang penduduk membuat laporan mendakwa tiga ekor anjing termasuk seekor miliknya mati akibat diberi racun. Beliau menjadi sasaran kecaman selepas perbualannya bersama dengan penduduk berhubung isu anjing di perumahan menerusi aplikasi WhatsApp tular baru-baru ini.

Abd. Rahim yang juga bekas Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri berkata, sepanjang 10 tahun tinggal di perumahan itu. Isu anjing liar semakin serius dan sikap penduduk yang membela sehingga lima ekor anjing memburukan lagi keadaan. Malahan puluhan haiwan peliharaan penduduk seperti arnab dan kucing dibunuh anjing yang bebas berkeliaran.

BACA JUGA :   TIPS ANAK ANAK KECIL PUASA

Jk5rtudv o

Beliau ternyata kesal dengan tindakan seorang penduduk yang membuat laporan polis mendakwa anjingnya diracun dan gambar anjing yang mati disebarkan. Mohd Asna dituduh terlibat dalam kejadian itu. Baginya tindakan itu tidak rasional kerana seolah olah dia seorang sahaja yang kematian anjing sedangkan ada beberapa penduduk kematian kucing akibat dibunuh oleh anjing.

Kucing yang mati bukanlah kuicng yang biasa. Rumah dan masjid banyak kali dimasuki dan dicemari dengan najis anjing. Mereka tidak kisah kalau ingin membela anjing di dalam rumah. Namun ada anjing yang menyerang dan mengancam keselamatan penduduk walaupun aduan telah banyak kali dibuat.

6urgh5vx o

Wakil Majlis Perbandaran Seremban (MPS) berkata, pihaknya telah menangkap 8000 ekor anjing di sekitar Seremban pada tahun 2016 dan 4000 ekor lagi pada tahun 2017. Operasi terpaksa dihentikan pada Julai 2017 sehingga selepas ada pihak mempertikaikan kuasa MPS menangkap dan melupuskan haiwan berkenaan.

BACA JUGA :   KECOH! Kononnya Ada Hantu Dalam Parlimen. Rupa-rupanya 'Hantu' Tu Adalah…

Majlis dialog turut dihadiri Ketua Polis daerah, Aisten Komisioner Thiew Hock Poh dan Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar negeri, Dr Nik Hamidah Nik Husin.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here