Pas Bersih Daripada Menerima Wang RM90juta 1MDB.

0
692

Pas boleh menarik nafas lega kerana parti mereka bersih daripada menerima wang 1MDB. Membuktikan bahawa tuduhan selama ini berunsurkan fitnah.

Tiga individu yang telah dipanggil untuk disoal siasat memberi kerjasama yang sangat baik. Tiada permasalahan berlaku sepanjang siasatan dijalankan. Ini membuktikan bahawa parti ini hanyalah menjadi mangsa fitnah.

9duzedpk o

(Sumber: Sinar Harian)

Pihak berkuasa iaitu Pihak Suruhanjaya Malaysia mendapati tiada dana dari 1MDB disalurkan ke akaun bank PAS. (Sumber: Malaysiakini).

Tiada kemasukan wang RM90 juta dari 1MDB ke akaun (rasmi) PAS,” kata pegawai yang rapat dengan siasatan kes berkenaan. (Sumber: Malaysia kini)

6dsnimx0 o

Kenyataan ini dibuat setelah penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berpuas hati. Pihak penyiasat SPRM meneliti akaun bank Pas bersih daripada tuduhan ini. Siasatan ke atas dakwaan yang mengatakan pemimpin parti itu menerima RM90juta daripada Umno.

BACA JUGA :   Can I Advise You Something?

Telah disahkan bahawa akaun yang diteliti itu adalah akaun yang berdaftar di bawah nama parti itu. Bukanlah akaun peribadi pemimpin yang diteliti.Bmjdhyum o

Bagaimanapun, belum dapat dipastikan lagi sama ada SPRM sudah selesai meneltii akaun peribadi pemimpin yang disiasat. Enam hari lalu Pas yang dikaitakan degan isu ini telah disiasat oleh pihak SPRM.

Ketua SPRM iaitu Shukri Abdul pihaknya tidak mahu sebarang spekulasi berhubung kes ini. Segala kenyaatan melibatkan SPRM bersifat lebih tertutup dalam siasatan yang dilakukan. SPRM telah satu kenyataan media siasatan telah dijalankan sebaik sahaja menerima laporan.

Cdqanmcd o

Laporan dibuat oleh orang awam sejurus sahaja Presidennya Abdul Hadi Awang menarik balik kes saman fitnah ke atas Sarawak Report. Saman berkenaan laporan portal Sarawak Report pada 2016 yang mendakwa Pas menerima dana RM90 juta daripada Umno.

BACA JUGA :   SPRM Dapati Kementerian Kerajaan Bersubahat 'Songlap' RM 100 Juta Dana Projek Di Sabah

Wang itu diterima di atas untuk memberi sokongan kepada Umno. Seolah-olah kerjasama mereka sudah lama terjalin. Sejak itu, siasatan telah bermula dengan pihak SPRM telah memanggil beberapa individu.

Ykyw51e9 o

SPRM telah merakamkan keterangan daripada beberapa pemimpin Pas termasuk Anggota Jawatankuasa Pusat Nik Abdul Aziz dan bekas pengerusi Bersih, S Ambiga.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here