Image result for madrasah daulah

Apakah Maahad Buuth?
Maahad Buuth Al-Islamiah Al-Azhar adalah sebuah institusi yang setaraf dengan peringkat menengah antarabangsa yang diurus selia oleh Institusi al-Azhar yang terkenal dengan Universiti al-Azhar.
Tahap Pengajian : 
Maahad Buuth mempunyai 2 tahap iaitu I`dadi dan Sanawi. Setiap tahap mempunyai 3 peringkat. Pada peringkat 2 I`dadi dan 5 Thanawi akan diadakan peperiksaan khas bagi membolehkan melangkah setahun.
Tempoh Pengajian : 
Sekalipun pengajian di Maahad Buuth mempunyai 6 peringkat, dan setahun bagi setiap peringkat, pelajar jarang menghabiskan pengajian sehingga 6 tahun. Kerana ia waktu yang maksima. Kebiasaannya pelajar Malaysia belajar di Maahad Buuth selama 3 tahun, kemudian menyambung pengajian di Universiti al-Azhar selama 4 tahun di peringkat Ijazah Sarjana Muda.
Kemasukan Pelajar :
Apabila nama pelajar didaftar masuk oleh pihak agensi dan telah diumumkan di Maahad, maka pelajar dikehendaki melakukan pemeriksaan kesihatan di hospital Universiti. Kemudian, pelajar akan diminta untuk menghadiri satu peperiksaan penentuan peringkat pengajian (Tahdid Mustawa). Kebiasaannya peperiksaan tersebut dibuat pada bulan 9, 10, atau 11.
Bagi pelajar baru, mereka akan mula belajar pada awal Disember. Manakala bagi pelajar lama, mereka akan memulakan sesi pengajian pada bulan September atau Oktober.
Pada 2015, para pelajar telah diwajibkan untuk memasuki Pengajian Khusus (Dirrassah Khassah) selama satu tahun.

 

BACA JUGA :   Daulah Educonsult Tawar Pengajian Bidang Perubatan

Related image

Sambung Pengajian :
Selepas tamat di Maahad Buuth Al-Azhar, pelajar boleh memohon untuk masuk ke mana-mana institusi pengajian tinggi di Mesir ataupun luar Mesir seperti Universiti Ummul Qura, Arab Saudi dan lain-lain.  Sijil sekolah ini bertaraf antarabangsa.
Bahkan, sebahagian pelajar yang diuruskan oleh Aswan Educonsult juga diterima masuk ke universiti-universiti di Malaysia secara terus di peringkat Ijazah Sarjana Muda.
Kebiasaannya, pelajar menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Mereka mudah masuk kerana tidak perlu lagi mengikuti peperiksaan Imtihan Qabul.
Matapelajaran :
Antara matapelajaran yang diajar di Buuth ialah; Fiqh, Tauhid, Hadis, Khat, Nahu, Sorof, Insya’, Tauhid, Sirah, Imla’, Tajwid, al Quran, Sains, Komputer, Matematik, Geografi, Sejarah, Bahasa Inggeris / Bahasa Perancis.
Waktu Kelas :
Kelas adalah dari jam 8 pagi sehingga jam 12 tengah hari. Sebanyak 5 kelas bagi setiap hari. Setiap tahap kelas, mempunyai subjek yang berbeza. 6 hari satu minggu dan bercuti hanya pada hari Jumaat sahaja.
 
Keistimewaan
 Antara keistimewaan Buuth Al-Azhar ialah,
• Pengajian ilmu agama dan ilmu moden seperti kelas Al-Quran dan komputer
• Komunikasi pelbagai bangsa, negara, dan bahasa. Bahasa utama ialah bahasa Arab.
• Kemasukan mudah, tidak perlukan apa-apa sijil
• Mampu bergurau dengan bahasa arab di usia yang muda.
• Had Umur bermula 14 tahun sehingga 21 tahun.
• Belajar perkara asas seperti di Malaysia, tetapi dalam bahasa Arab.
• Belajar Geografi, Matematik, Sains, dan Komputer dalam bahasa Arab.

 

BACA JUGA :   Lagu Baharu Alif Syukri "Bobo Di Mana" Terima Kecaman Kerana Soft Porn

Berikut ialah sebahagian daripada gambar-gambar suasana Maahad Buuth Lelaki dan Perempuan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jika anda berminat dan ingin merealisasikan cita-cita anda untuk belajar bahasa Arab di Madrasah Daulah, anda boleh mengisi borang di Google Form.

Bagi anda yang berminat dan ingin ketahui dengan lebih lanjut boleh menghubungi pihak Madrasah Daulah. Anda juga boleh menghubungi pihak Madrasah Daulah secara langsung di sini  (018-9624322).

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here