Adakah anda benci apabila orang mengadu? Ternyata ada sebab yang baik: Mendengar terlalu banyak aduan atau ‘complain’ tidak baik untuk otak anda dari pelbagai segi, menurut Trevor Blake, seorang usahawan siri dan pengarang  Three Simple Steps: A Map to Success in Business and Life. Dalam buku itu, beliau menerangkan bagaimana pakar neurosains telah belajar untuk mengukur aktiviti otak apabila berhadapan dengan pelbagai rangsangan, termasuk sesi kekecohan yang panjang.

 

“Otak berfungsi lebih seperti otot daripada yang kita fikir,” kata Blake. “Jadi jika anda berada terlalu lama mendengar seseorang yang negatif, anda lebih cenderung untuk bertindak seperti itu juga.”

Lebih teruk lagi, terdedah kepada terlalu banyak aduan boleh membuat anda bodoh. Penyelidikan menunjukkan bahawa pendedahan kepada 30 minit atau lebih daripada negatif – termasuk melihat apa-apa bahan di TV – sebenarnya mengupas neuron di hippocampus otak. “Itulah bahagian otak anda yang anda perlukan untuk menyelesaikan masalah,” katanya. “Pada dasarnya, ia menjadikan otak anda menjadi perlahan.”

 

Tetapi jika anda menjalankan syarikat, tidakkah anda perlu mendengar tentang apa-apa yang mungkin salah? “Terdapat perbezaan yang besar antara membawa perhatian anda kepada sesuatu yang terbelenggu dan aduan,” kata Blake. “Biasanya, orang yang mengadu tidak mahu penyelesaian, mereka hanya mahu anda turut dengan kemarahan tersebut. Anda hampir boleh mendengar otak mengikis ketika enam orang berkumpul dan mula berkata, ‘Bukankah itu dahsyat? ‘ Ini akan merosakkan otak anda walaupun anda hanya mendengar secara pasif dan jika anda cuba mengubah tingkah laku anda, anda akan menjadi sasaran aduan. ”

BACA JUGA :   PURSUING A HIGHER EDUCATION IN ISLAMIC STUDIES

Jadi, bagaimana anda mempertahankan diri dan otak anda dari semua negatif? Blake mengesyorkan taktik berikut:

  1. Menjarakkan diri

“Ayah saya seorang perokok,” kata Blake. “Saya cuba menukar tabiatnya, tetapi tidak mudah untuk melakukannya.” Blake tahu asap kedua boleh merosakkan paru-parunya sendiri. “Satu-satunya cara saya adalah untuk menjauhkan diri saya.”

 

Anda harus melihat dengan mengadu dengan cara yang sama, katanya. “Pendekatan yang saya selalu ambil dengan mengeluh adalah memikirkannya sama seperti merokok pasif.” Otak anda akan berterima kasih jika anda mendapatkan diri anda dari pengadu, jika anda boleh.

  1. Suruh pengadu untuk membetulkan masalah tersebut

Kadang-kadang menjarakkan bukan suatu pilihan. Jika anda tidak dapat dengan mudah menjauhkan diri, strategi kedua adalah meminta pengadu untuk menyelesaikan masalah tersebut.

 

“Cuba dapatkan orang yang mengadu untuk mengambil tanggungjawab untuk penyelesaian,” kata Blake. “Saya biasanya bertindak balas terhadap aduan dengan, ‘Apa yang anda akan lakukan?'” Banyak pengadu terus mengelak secepatnya kerana dia tidak memberi mereka apa yang mereka mahu, kata laporan Blake. Tetapi sesetengah mungkin sebenarnya cuba menyelesaikan masalah ini.

  1. Pertahanan diri!
BACA JUGA :   TUKAR SELERA KEPADA KOPI MENTEGA YANG BANYAK KHASIAT

Apabila anda terperangkap dalam mendengar aduan, anda boleh menggunakan teknik mental untuk menghalang cengkaman dan menyelamatkan neuron anda. Blake menyokong salah satu yang digunakan oleh pemain golf Sepanyol, Seve Ballesteros semasa perlawanan menentang Jack Nicklaus – perlawanan yang orang ramai menginginkan Ballesteros untuk kalah. “Dia mengalami kesukaran mengendalikan permusuhan orang ramai,” kata Blake. “Jadi dia membayangkan balang loceng yang tiada siapa yang dapat melihat turun dari langit untuk melindungi dia.”

 

Pitchers Baseball Major League kadang-kadang boleh dilihat sebagai “Shields on!” kerana mereka melangkah ke bukit, katanya. Dia menambah bahawa pertahanan khayalannya sendiri “lebih mirip jubah halimunan Harry Potter.”

Strategi yang berkaitan adalah untuk berundur secara mental ke tempat kegemaran yang anda bayangkan, tempat yang anda akan pergi jika anda mempunyai tongkat sihir.

 

Gunakan minda dan imaginasi anda untuk lari dari situasi tersebut! Ia sangat membantu!

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here