Rusia kaya dengan pelbagai budaya, tradisi, makanan dan banyak lagi yang dapat menarik perhatian anda untuk mengenali Rusia dengan lebih mendalam. Jom kenali budaya-budaya orang rusia.

1. Teh Rusia

Budaya teh Rusia mempunyai sejarah yang panjang dan menarik. Secara tradisinya, air untuk teh Rusia telah direbus dalam “samovar” yang menjadi lambang keramahan dan keselesaan. Namun kini, kebanyakan rumah Rusia sudah mempunyai cerek elektrik. Teh ini boleh dikatakan popular di negara Rusia. Ia secara tradisinya diambil pada waktu petang tetapi minuman teh ini telah dijadikan minuman sepanjang hari terutama selepas makan dan disajikan dengan pencuci mulut. Teh traditional itu akan diminum di dalam piring yang berada di bawah cawan dan bukannya dari cawan.

2.‘Russian nesting doll’

‘Russian nesting doll’ atau anak patung matryoshka, biasanya dicat untuk menggambarkan wanita tersenyum dalam selendang renda. Mereka adalah cenderahati yang popular untuk pelancong ke Rusia. Anak patung bersarang Rusia juga boleh dicat dengan tema dari budaya Rusia. Satu set matryoshka terdiri daripada tokoh kayu yang memisahkan dari bahagian bawah untuk menunjukkan angka yang lebih kecil dari jenis yang sama. Sebagai contoh, beberapa anak patung matryoshka menunjukkan imej katedral Ortodoks atau adegan dari kisah dongeng Rusia.

BACA JUGA :   Tawaran Kemasukan Ke Universiti Terbaik Di Indonesia Tahun 2022

Secara tradisinya lapisan luar adalah seorang wanita, berpakaian sarafan, pakaian jumper petani tradisional Rusia yang panjang dan tak berbentuk. Angka di dalam mungkin sama ada jantina, anak patung terkecil adalah bayi yang bertukar dari sekeping kayu. Kebanyakan kesenian adalah dalam lukisan setiap anak patung, yang boleh menjadi sangat rumit. Di barat, anak patung Matryoshka sering keliru disebut sebagai “anak patung babushka”, babushka yang bermaksud “nenek” atau “wanita tua”.

3.Masakan di Rusia

Masakan Rusia mempunyai dua bahagian. Bahagian yang pertama dan yang paling penting adalah masakan Rusia yang berdasarkan tradisi Slavia serta tradisi lain yang dipinjam dari negara-negara lain yang akhirnya menyertai negara Rusia. Bahagian kedua masakan Rusia merujuk kepada tradisi kebangsaan yang tinggal di negara ini. Setiap orang mempunyai hidangan yang unik dan kaedah penyediaan makanan mereka yang tersendiri berdasarkan produk tempatan dan dibuat dengan bantuan alat dapur asli. Masakan yang paling terkenal di Rusia ialah borscht, vinaigrette, pai, lempeng, sup kubis, kvas, mors dan lain-lain.

4.Warna merah

Merah disebut Krasni bagi masyarakat Rusia pada masa lalu dan digunakan untuk menggambarkan sesuatu yang indah. Krasni digunakan untuk menunjukkan sesuatu yang berwarna merah sementara krasivi adalah perkataan Rusia moden untuk “cantik”. Walau bagaimanapun, banyak sejarah dan artifak budaya Rusia yang mencerminkan kombinasi penggunaan kedua kata tersebut. Selain nama yang menggabungkan akar kata ini dianggap memiliki status yang tinggi.

BACA JUGA :   Jom Jalan-Jalan ke Tempat Menarik di Warsaw

Menarik kan budaya yang ada di Rusia yang lain dari negara kita. Banyak lagi budaya masyarakat Rusia yang kita tidak ketahui.

Adakah anda teringin untuk melanjutkan pelajaran ke Rusia dalam bidang perubatan? Cara mudah untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, Daulah Educonsult ada jalan penyelesaiannya.

Apa itu Daulah Educonsult? Daulah Educonsult merupakan agensi yang menguruskan dan menghantar pelajar yang akan menyambung pelajaran ke luar negara.

Kalau nak tahu, Daulah Educonsult sudah banyak menguruskan dan menghantar pelajar-pelajar ke luar negara.

Tak mustahil impian dan cita-cita anda yang ingin menyambung pengajian di luar negara akan tercapai. Daulah Educonsult merupakan agensi yang terbaik dalam menguruskan hal ehwal pelajar yang belajar di luar negara. Bukan calang-calang.

Jika anda berminat dan ingin merialisasikan cita cita anda untuk melajutkan pengajian di luar negara, anda boleh mengisi borang di Google Form:

Hubungi konsultan Daulah Educonsult di 018-9624322 (customer service), 03-9285 1322 (Pejabat) atau melalui emel daulahmedic@gmail.com atau layari https://daulahmedic.com/   untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here