Ini Sebab Mengapa Limau Mandarin Wujud Bila Musim Tahun Baru Cina.

0
4178

Limau Mandarin berbeza daripada limau lain kerana rasanya sungguh manis. Limau Mandarin ini hanya ada pada Tahun Baru Cina sahaja.

Tahun Baru Cina yang akan menjelang esok hari pasti sudah ramai yang menerima limau mandarin. Tak kisahlah terima daripada bos mahupun jiran tetangga yang berbangsa Cina. Tapi limau ni memang best.

Pj80vrdr o

Sudah menjadi tradisi masyarakat Cina akan memberi limau mandarin setiap kali merayakan tahun barunya. Pada hari itu, mereka akan melakukan pelbagai perkara yang sememangnya tradisi mereka. Limau ini adalah salah satu tradisi mereka.

Pasti anda berasa pelik kenapa limau mandarin tidak ada dijual pada hari-hari biasa. Setiap kali tahun baru Cina barulah wujud limau ni. Pelik tapi benar. Tapi itulah kenyataan yang harus diterima kerana limau ini hanya wujud pada Tahun Baru Cina.

BACA JUGA :   Ijazah Sarjana Muda Bidang Perubatan Di Kursk State Medical University

Ynha4bqz o

Tidak perlu risau atau berasa hairan kerana ini merupakan tradisi mereka. Kaum Cina masih mengamalkan tradisi mereka agar sentiasa terjaga.  Salah satu tradisi mereka ialah mempersiapkan makanan yang wajib pada hari Tahun Baru Cina.

Masyarakat Cina yang sememangnya terkenal dengan simbolik buah Oren. Ini adalah tradisi masyarakat Cina diseluruh Cina. Mereka akan memberi oren kepada kepada kenalan mereka.

X1pqmbto o

Pasti anda tertanya-tanya mengapa Oren atau Limau Mandarin hanya dijumpa pada Tahun Baru Cina sahaja. Mereka mempunyai sebab tersendiri.  Limau Mandarin bukan sekadar symbol tetapi menyegarkan. Memang segar sebab manis je.

Mereka juga akan menyediakan banyak buah dan mengatur buah menjadi cantik. Bagi mereka, menyajikan buah-buahan akan membantu mengurangkan tekanan. Itu adalah kepercayaan mereka.

BACA JUGA :   Tawaran Pengajian ke Poland

Yoxax99m o

Menghidangkan limau di Tahun Baru Cina juga dipercayai membawa nasib baik. Malahan pada hari perayaan itu kemakmuran akan datang. Menyediakan oren ketika Tahun Baru Cina dianggap memberi lebih banyak nasib baik.

Menurut kepercayaannya memberi limau ini akan menambah usia mereka. Selain oren, buah anggur dan pomela juga dianggap memberi kebaikan pada diri mereka. Mereka akan memberi satu kotak dan tidak berjumlah angka empat kerana nombor 4 dikaitkan dengan kematian.


Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here