Keadaan jerebu di Indonesia semakin meningkat naik dan menjejaskan beberapa negara sekitarnya.

Terutamanya kawasan di Indonesia sendiri seperti Pekan Baru dan Jambi telah terjejas teruk dan diisytihar darurat dengan IPU 500 hingga 600 semalam.

Kebanyakan pelajar Malaysia di Pekan Baru dan Jambi diarahkan untuk pulang ke Malaysia. Seramai 306 pelajar di Riau telah terlibat dengan dan 165 dari mereka akan dibawa pulang ke tanah air dengan menaiki pesawat komersial.

Baki pelajar dari jumlah tersebut akan dibawa ke Dewan Malaysia di Jakarta, Indonesia.

Masalah jerebu ini juga, telah menjejaskan negara Malaysia dengan IPU kurang 200. Namun, hal ini telah mengakibatkan ribuan pelancong China membatalkan percutian mereka di Malaysia.

Rata-rata telah bertukar destinasi percutian di negara-negara ASEAN yang lain.

Angie Ng iaitu Presiden Malaysia Inbound Chinese Association (Mica) memberitahu bahawa 70 agensi pelancongan menyatakan penurunan sebanyak 20 peratus disebabkan pembatalan.

Ribuan sekolah juga ditutup kebanyakannya di seluruh negara. Dikhabarkan bahawa polis Indonesia telah menawan individu yang disyaki terlibat dengan aktiviti pembakaran secara terbuka yang juga mencetuskan keadaan teruk ini.

Beberapa penahanan syarikat perladangan juga dikatakan disiasat dan disita tanah mereka kerana dikhabarkan terlibat.

PELUANG BELAJAR DI MESIR BOLEH KLIK GAMBAR DIBAWAH UNTUK KE LINK MADRASAH DAULAH

Sumber : Madrasah Daulah

Rujukan penuh mengenai tawaran belajar ke luar negara boleh terus ke laman web daulahmedic.com. Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :- Customer service 1 :0189624322 Customer service 2 :0182429322 Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed) Konsultan Pendidikan : 0132853903 (Cik Nabila)

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here