TAHUKAH ANDA?

Poland adalah negara anggota aktif Kesatuan Eropah yang menawarkan bukan sahaja budaya yang pelbagai dan menarik serta peluang yang berkaitan dengan ekonomi yang kuat dan inovatif, tetapi ia juga menyediakan PELUANG pengajian tinggi pengajian tinggi dalam suasana yang mencabar dan mesra selain diiktiraf di peringkat antarabangsa.

MENGENAI POLAND

1) Nama rasmi: Republik Poland (bentuk pendek: Poland), Rzeczpospolita Polska (bentuk pendek dalam bahasa Poland: Polska)

2) Bahasa Rasmi: Bahasa Poland

3) Lokasi: Eropah Tengah. Poland bersempadan dengan Jerman, Republik Czech, Slovakia, Ukraine, Belarus, Lithuania dan Rusia (exclave Kaliningrad). Batas utaranya (sepanjang 440 km) berjalan di sepanjang pantai Laut Baltik.

4) Penduduk: 38 juta. Poland mempunyai penduduk ketujuh terbesar di Eropah (tidak memasuki Rusia), dan keenam terbesar di Kesatuan Eropah.

5) Zon waktu: Poland tergolong dalam zon waktu Eropah Tengah (GMT + 1 jam / UTC + 1 jam), kecuali antara Ahad lalu pada Mac dan Ahad lepas pada Oktober ketika beralih ke waktu penjimatan siang.

6) Iklim: Iklim Poland adalah benua sederhana, dengan musim sejuk yang agak sejuk (dari bulan Disember hingga Mac) dan musim panas yang hangat dari bulan Jun hingga Ogos.

Suhu Januari purata -1 ° C (30 ° F) hingga -5 ° C (23 ° F). Purata suhu Julai dan Ogos adalah dari 16.5 ° C (62 ° F) hingga 19 ° C (65 ° F), walaupun beberapa hari suhu boleh mencapai 35 ° C (95 ° F).

7) Pertubuhan antarabangsa: Poland adalah ahli Kesatuan Eropah (EU), Kawasan Schengen, Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Pertubuhan Pendidikan, (UNESCO), Tabung Kecemasan Kanak-kanak Antarabangsa PBB (UNICEF), Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO), Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan (OECD) dan banyak lagi.

8) Ibu negara: Warszawa ( Bandar Warsaw: penduduk 1.7 juta / aglomerasi Warsaw: 2.5 juta)

WARSAW

Warsaw merupakan ibu negara Poland yang mempunyai lebih daripada 1.7 juta penduduk. Warsaw juga merupakan  bandar perniagaan, di mana banyak orang Poland berhijrah mencari pendidikan dan peluang pekerjaan.

Di sebalik pembangunan pesat pada masa kini, bandar ini sebenarnya hampir hancur sepenuhnya semasa Perang Dunia II. Landskap seni bina semasa ini sebahagian besarnya telah dibentuk oleh tahun-tahun negara itu dikuasai komunisme dahulu. Warsaw juga terkenal sebagi wilayah yang mempunyai institut pengajian tinggi yang terkemuka di seluruh dunia!

Universiti terbaik di Warsaw!

Universiti Teknologi Warsaw

Universiti Teknologi Warsaw dibina atas tradisi universiti teknikal Poland yang bertapak di Warsaw. Penubuhan Universiti Teknologi Warsaw bermula pada tahun 1915  atas usaha Persatuan Kursus Saintifik. Hasilnya, universiti ini telah berterusan menghasilkan generasi graduan yang banyak meningkatkan pencapaian saintfik dan teknikal di negara berkenaan.

Universiti ini  juga merupakan universiti tertua  serta universiti teknikal yang terbaik di Poland dan menduduki ranking pertama universit dalam  dalam kategorinya selama sembilan tahun.

Selain itu, Universiti Teknologi Warsaw mempunyai lebih daripada 180 kumpulan penyelidikan, organisasi dan persatuan pelajar aktif, dan tawaran pendidikan termasuk lebih daripada 30 bidang pengajian (dengan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar).

MEDICAL UNIVERSITY OF WARSAW

Universiti Perubatan Warsaw  atau Medical University of Warsaw(MUW) dikenali sebagai institut yang mempunyai piawaian pendidikan antarabangsa  yang tinggi serta saling menjalankan pertukaran  pandangan dengan lain-lain institusi pengajian tinggi dan pusat penyelidikan. Universiti ini banyak melabur dalam pembangunan infrastruktur penyelidikannya dan terus mengembangkan kemudahannya. Projek-projek terkini termasuk Perpustakaan dan Pusat Maklumat, Pusat Penyelidikan Preclinikal, Hospital Pediatrik dan Pusat Rehabilitasi dan Sukan. Universiti mempunyai kemudahan paling moden di Poland.

Pembinaan Pusat Pergigian Universiti moden di sini telah bermula pada September 2017. Penjagaan pergigian akan ditawarkan kepada pesakit pada 2019. Universiti Perubatan Warsaw juga merancang untuk membina sebuah Institut Psikiatri.

Pelajar dan kakitangannya  juga menjalankan penyelidikan saintifik dan klinikal di hospital-hospital ini serta terlibat dalam beberapa jabatan akademik klinikal yang terletak di hospital-hospital lain di Warsaw. Selain itu,  staf akademik Universiti Perubatan Warsaw diiktiraf secara nasional dan antarabangsa atas sumbangan mereka dalam penyelidikan dan amalan perubatan. Kebanyakan mereka memegang jawatan berprestij dalam Perunding Perubatan Kebangsaan.

Selain itu MUW menawarkan 19 program ijazah termasuk 3 program ijazah sepenuh masa dalam bahasa Inggeris: Pergigian, Perubatan, Farmasi.

 

BERMINAT?

JANGAN LEPASKAN PELUANG BELAJAR DI POLAND BERSAMA DAULAH MEDIC. COM!

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :-

Customer service 1 :0189624322

Customer service 2 :0182429322 

Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed) 

Konsultan Pendidikan : 0193350916(Cik Ummu)

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here