Ayuh kenali Institut Pertanian Bogor, Indonesia – Perubatan Veterinar

0
1067

Adakah anda tahu mengenai kewujudan universiti yang popular dengan pertanian dan haiwan yang dinamakan INSTITUT PERTANIAN BOGOR?

#Sejarah Penubuhan

Institut Pertanian Bogor merupakan institusi pengajian tinggi pertanian yang secara sejarah dibentuk oleh institusi pertanian dan perubatan veterinar dan menengah yang bermula pada awal abad ke-20 di Bogor. Sebelum Perang Dunia II, institusi pendidikan menengah ini dikenali sebagai Middelbare Landbouwschool, Middelbare Bosbouwschool dan Nederlandsch Indische Veeartsenschool.

IPB ditubuhkan pada 1 September 1963 sebagai bentuk pemikiran berwawasan dari pemimpin negara  mereka (Presiden Pertama Indonesia, Ir. Soekarno) yang peduli dengan universiti pertanian dan ia adalah negara besar yang memiliki universiti bertaraf dunia dengan kompetensi dalam bidang pertanian, biosains, dan pelbagai bidang yang berkaitan. Ini bertujuan untuk mengukuhkan keselamatan makanan, bioenergi, penciptaan pekerjaan, pengurangan kemiskinan, dan memelihara alam sekitar.

#Fakulti Perubatan Veterinar

Fakulti dengan kawasan seluas 18,000 meter persegi dan dilengkapi dengan hospital haiwan terluas di Asia Tenggara. Fakulti Perubatan Veterinar Universiti IPB menyokong program pendidikan sarjana, profesion, pascasiswazah, dan pendidikan berterusan di pelbagai cabang perubatan veterinar. Kurikulum sarjana dan profesion menggunakan kurikulum berdasarkan kompetensi yang diatur dan ditetapkan oleh FKH Indonesia dan Persatuan Veterinar Indonesia (PDHI). Kurikulum FKH IPB juga direka sesuai dengan Rangka Kerja Kompetensi Nasional Indonesia yang memenuhi kesesuaian untuk lulusan FKH IPB untuk bekerja dan melanjutkan pengajian di luar negeri.

BACA JUGA :   Jom Kita Kenali Kebudayaan Orang Bangladesh

#Fasiliti IPB

Sebagai sebuah kampus moden sambil memelihara laman bersejarah, IPB mempunyai lima buah kampus di beberapa lokasi dengan nama khusus:

  • Kampus Dramaga IPB (267 Ha) sebagai pejabat rektor dan pusat pengajaran dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Profesional.
  • Kampus IPBangsiang Bogor (11.5 Ha), sebagai pusat kegiatan penyelidikan dan pemberdayaan masyarakat serta pendidikan pascasarjana eksekutif.
  • Bogor Kampus Gunung Gede Bogor (14.5 Ha) sebagai pusat kegiatan pengelolaan dan pendidikan perniagaan yang  dilengkapi dengan tekno taman
  • Cilibende Bogor Kampus IPB (3,2 Ha) sebagai pusat pendidikan vokasional dan kegiatan pengajaran dan pembelajaran untuk diploma
  • Bogor Kencana Park Kampus IPB (3.4 Ha) sebagai pusat inovasi dan penyelidikan komersil (Taman Sains).

IPB mempunyai persekitaran kampus yang selesa, selamat dan indah lengkap dengan dewan kuliah. Selain itu, beberapa makmal di IPB dengan kelengkapan moden dan mencukupi.

BACA JUGA :   Kemasukan September - Rusia-Indonesia-Poland
Hostel pelajar

IPB mempunyai perpustakaan dalam 5 kategori teratas di Indonesia yang dilengkapi dengan perpustakaan elektronik IPB. Pelajar Cyber ​​dengan kemudahan komputer, sistem rangkaian gentian optik dan tempat-tempat panas untuk mengakses internet di beberapa lokasi kampus.

Sekitar kampus terdapat bank dan ATM, pejabat pos, poliklinik, kemudahan keagamaan, bas kampus dan trek basikal kampus. Bagi menyokong pembangunan bakat dan minat, di Kampus Dramaga IPB disediakan Gimnasium, Pusat Aktiviti Pelajar, Bangunan Sukan, Plaza Akademik dan peralatan seni.

Syarat Kelayakan Kemasukan

  • Mempunyai STPM / Asasi / Matrikulasi / Diploma
  • Minimum CGPA 3.00
  • Wajib mengambil subjek Biologi, Kimia, Fizik dalam SPM.

Berminat untuk sambung pengajian dalam bidang veterinar di Institut Pertanian Bogor? Daulah Educonsult akan membantu anda dari segi pengurusan dan pendaftaran pelajar ke universiti.

Pengambilan pelajar adalah pada bulan September tahun 2020.

Ayuh Realisasikan Cita-Cita Anda Bersama Daulah Educonsult.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :-

Konsultan Pendidikan: 01114307825 (Cik Farhana)
Customer service 1 :0189624322
Customer service 2 :0182429322
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed)

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here