Mahkamah Tinggi Pulau Pinang menolak permohonan parti Gerakan agar pembelajaran tulisan Jawi tidak diajar di sekolah Cina dan Tamil di seluruh dunia.

Sebahagian Dari Bahasa Kebangsaan

Pesuruhjaya kehakiman Mahkamah Tinggi, Amrjit Serjit Singh berkata dalam keputusannya, Jawi adalah sebahagian dari bahasa Malaysia yang merupakan bahasa kebangsaan.

Tambahan, pelaksanaan kelas Jawi tidak bertentangan dengan Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 dan peruntukan di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Gerakan Memfailkan Saman

September lepas, Gerakan telah memfailkan saman terhadapa kerajaan pusat. Gerakan telah mencabar keputusan kerajaan yang mahu melaksanakan pembelajaran tulisan Jawi di sekolah vernakular.

Saman yang difailkan diketuai oleh presiden Gerakan, Dominic Lau Hoe Cai dan menamakan Menteri Pendidikan Maszlee Malik, Timbalannya Teo Nie Ching dan Kerajaan Pusat sebagai responden.

BACA JUGA :   KELEBIHAN UNIVERSITI SUMATERA UTARA, MEDAN INDONESIA

Gerakan diwakili oleh peguam Tan Lee Kiat dan Mak Kah Keong. Seterusnya, Gerakan akan bermesyuarat untuk menentukan sama ada mahu mengemukakan rayun atau tidak berhubung keputusan itu.

Berminat Untuk Melanjutkan Pengajian Ke Luar Negara

Mendaftar Bersama Daulah Educonsult

Daulah Educonsult menawarkan perkhidmatan perundingan dalam bidang pendidikan bagi sesiapa sahaja yang berminat untuk melanjutkan pengajian ke luar negara dalam bidang yang diminati. Berpengalaman luas dalam mengendalikan pelajar seperti negara Poland, Indonesia, Mesir, Turki, Bangladesh dan Rusia.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :-
Customer service 1 :0189624322
Customer service 2 :0182429322
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed)

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here