Sukan Olimpik adalah temasya yang sangat dinanti-nantikan oleh seluruh masyarakat dunia. Kali ini, Sukan Olimpik diadakan di Toyo, Jepun dan sebanyak 200 buah negara akan mengambil bahagian.

Maskot Sukan Olimpik 2020

Umum mengetahui, Jepun bukanlah sebuah negara yang majoriti rakyatnya Muslim. Namun, disebabkan penglibatan atlet untuk temasya ini adalah dari pelbagai bangsa dan agama, negara Jepun mengambil inisiatif untuk memelihara kesantunan budaya dan agama sesebuah bangsa.

Kali ini, Deenamik ingin berkongsi mengenai keprihatinan negara Jepun mengenai sensitiviti dan tanggungjawab agama Islam dalam menunaikan ibadah solat.

Lancar “Masjid Bergerak”

Tuan rumah kepada acara sukan paling berprestij ini telah melancarkan “masjid bergerak” yang memberi kemudahan untuk atlet atau pengunjung Muslim menunaikan solat.

BACA JUGA :   Membaca Adalah Penawar Untuk Masalah Depression

“Masjid” ini bergerak dengan menggunakan 25 tan dan boleh memuatkan 50 jemaah dalam satu-satu masa.

Tambahan, terdapat juga kemudahan untuk mengambil wudu’ yang terletak di bahagian luar trak.

Pingat Dari Bahan Elektronik Terpakai

Untuk temasya yang bermula dari 27 Julai 2020 hingga 9 Ogos 2020, negara Jepun telah memperkenalkan pingat emas, perak dan gangsa yang diperbuat dari bahan elektronik terpakai.

Sukan ini terbahagi kepada dua iaitu Summer Olympic dan Winter Olympic dan akan diadakan 4 tahun sekali.

Berminat melanjutkan ke Jepun dalam bidang kejuruteraan. Anda boleh berurusan secara langsung bersama konsultan terbaik di Daulah Educonsult.

Daulah Educonsult merupakan sebuah platform yang membantu para pelajar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang diminati di luar negara tanpa mengambil kira latar belakang pendidikan. Misi utama syarikat adalah merealisasikan impian pelajar untuk berjaya dari segi akademik di peringkat antarabangsa seiring dengan pengalaman menguruskan pelajar di pelbagai negara terutamanya di Mesir. Antara bidang pengajian yang ditawarkan adalah bidang Perubatan, Pergigian dan Farmasi, bidang Pengajian Islam dan lain-lain.

BACA JUGA :   Lanjutkan Pelajaran ke Bangladesh Bagi Sesi Januari 2021 Bersama Daulah Educonsult

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :-
Customer service 1 :0189624322
Customer service 2 :0182429322
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed)

 

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here