Ramai yang berminat untuk sambung pengajian dalam bidang islam, terutamatanya di Mesir, Namun syarat untuk ke Mesir agak berbeza dengan universiti  universiti di negara lain. Dimana pelajar lepasan SPM perlu memperolehi gred B bagi kesemua subjek atau STAM sekurang- kurangnya memperolehi pangkat Jayyid.

Anda jangan risau jika tidak melepasi syarat kelayakan untuk memohon bidang pengajian islam di Mesir kerana di Indonesia juga kami tawarkan bidang pengajian islam di dua buah universiti  iaitu ;-

  1. Universitas Islam Negeri  Islam Negeri Sultan Syarif Kasim, Riau (UIN SUSKA)

UIN SUSKA menawarkan bidang pengajian islam dalam fakulti Syariah Dan Hukum, Dakwah Dan Komunikasi, Ushuluddin, Tarbiyah dan lain lain. Kelebihan di Uin suska pelajar dari lepasan SPM dan Pelajar dari lepasan STAM/STPM sahaja layak memohon berbanding Uin Ar-raniry.

BACA JUGA :   Universiti & Bidang Yang Sesuai Bagi Lepasan SPM/IGCSE/O-Level/Matriks/Asasi/STPM/STAM/A-level/IB/Diploma @ setaraf

Bagi lepasan SPM minima lulus bagi kesemua subjek dan STPM CGPA 3.0 keatas manakala STAM sekurang-kurangnya Maqbul.

Manakala, syarat kelayakan untuk memohon bagi lepasan SPM sekurang- kurangnya lulus dalam semua subjek dan bagi lepasan STAM memperolehi pangkat Jayyid.

2. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Aceh (UIN AR-RANIRY)

UIN AR-RANIRY menawarkan bidang pengajian islam dalam Bahasa Arab, Usuluddin, Syariah dan fisiologi dan lain lain. syarat kelayakan agak berbeza dengan UIN SUSKA iaitu pelajar lepasan STAM sahaja yang layak untuk memohon. pangkat kelayakan sekurang-kurangnya Maqbul sama seperti syarat kemasukan UIN SUSKA.

Berminat dengan salah satu universitas islam tersebut? tunggu apa lagi, ayuh segera membuat permohonan bagi kemasukan tahun 2020!

BACA JUGA :   Universiti Di Indonesia Pilihan Pelajar Malaysia Lanjutkan Pengajian

jika anda inginkan keterangan lanjut boleh terus hubungi konsultan Daulah di talian :
?Cik Karmila : 011-26049599 (http://www.wasap.my/+60145334450/BelajarLuarNegara)

jangan risau! sesi konsultasi dan penerangan secara percuma sahaja!

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here