Makanan pedas dan rakyat Malaysia memang tidak dapat dipisahkan. Tambahan, masyarakat majumuk di negara Malaysia ini yang berbilang kaum, seakan sudah blend dengan makanan kaum lain.

“Cili potong” atau “Extra Pedas” merupakan pilihan utama bagi mereka yang gemar makan makanan yang pedas. Bagi golongan ini, kepedasan itu memberi satu kepuasan dan melengkapkan sajian.

Namun, makan makanan yang terlalu pedas juga boleh mengakibatkan radang perut dan sebagainya. Terdapat pelbagai faktor yang mengakibatkan faktor radang perut ini berlaku.

Antaranya seperti makan terlalu lambat, makan terlalu kenyang, makan makanan yang terlalu pedas dan juga baring selepas makan.

Kali ini, Deenamik ingin berkongsikan pengalaman seorang warga twitter ini yang terpaksa menahan kesakitan selepas makan terlalu pedas, makan terlalu lambat dan sebagainya.

Teruskan Membaca.

Menurutnya, dia terpaksa menahan sakit hampir 2 minggu dan mencuba perlbagai alternatif perubatan yang dirasakan sesuai. Namun akhirnya akur untuk ke hospital.

BACA JUGA :   Rebut Peluang Belajar Sehingga Ke Universiti Al - Azhar Menerusi Madrasah Daulah.

Beliau membuat keputusan untuk mepercepatkan jadual perubatan tersebut kerana sudah tidak mampu untuk menahan kesakitan lagi.

Disebabkan rawatan doktor moden kurang berkesaan, beliau mengambil keputusan untuk mencuba menggunakan rawatan tradisional.

Menurutnya lagi, jika sudah sakt, kita sanggup berhabis wang ringgit untuk mendapatkan kembali kesembuhan tersebut. Sesungguhnya, kesihatan tubuh badan itu tidak boleh dinilai dengan hanya banyaknya wang ringgit.

Tambahnya, kita tidak akan dapat fokus jika badan tidak sihat. Makan sekadar kenyang dan berhentilah sebelum kenyang. Amalakan gaya hidup dan pemakanan yang seimbang.

Berikut merupakan sedikit perkongsian mengenai bahana makan terlalu pedas. Boleh makan pedas, namun janganlah terlalu kerap pengambilannya. Sekali sekala mungkin boleh.

BACA JUGA :   TAMAN BUNGA DI INDONESIA YANG WAJIB ANDA LAWATI

Ingin menambahkan ilmu pengetahuan dlam bidang perubatan? Sambung pengajian ke luar negara bersama Daulah Educonsult dalam bidang sains kesihatan.

Mendaftar Bersama Daulah Educonsult

Daulah Educonsult merupakan sebuah platform yang membantu para pelajar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang diminati di luar negara tanpa mengambil kira latar belakang pendidikan. Misi utama syarikat adalah merealisasikan impian pelajar untuk berjaya dari segi akademik di peringkat antarabangsa seiring dengan pengalaman menguruskan pelajar di pelbagai negara terutamanya di Mesir. Antara bidang pengajian yang ditawarkan adalah bidang Perubatan, Pergigian dan Farmasi, bidang Pengajian Islam dan lain-lain.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :-
Customer service 1 :0189624322
Customer service 2 :0182429322
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed)

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here