Ramai yang tidak tahu mengenai peluang untuk belajar luar negara sangat banyak. Banyak universiti dari pelbagai negara menerima pelajar dari Malaysia untuk melanjutkan pengajian ke universiti mereka. Rata-rata universiti awam luar negara yang membuka peluang ini.

Untuk makluman semua, Indonesia antara negara yang banyak memberi peluang kepada pelajar Malaysia untuk melanjutkan pengajian ke peringkat yang pelbagai.

Universiti-universiti terkemuka di Indonesia ini membuka peluang kepada pelajar lepasan Sijil Pelajar Malaysia, Sijil Tinggi Agama Malaysia, pelajar-pelajar matrikulasi, Asasi dan lain-lain sijil yang setaraf untuk memohon kemasukan ke universiti mereka.

Tetapi setiap negara mempunyai procedure yang berbeza. Ada yang wajib untuk entrance exam di Malaysia dan ada juga yang terus menjalani ujian kemasukan di universiti tersebut. Bergantung bagaimana procedure sesebuah universiti.

Hubungan baik antara Indonesia dan Malaysia tidak perlu dirisaukan lagi dan hubungan baik ini juga memberikan kelebihan dan membuka peluang kepada pelajar di Malaysia untuk menjadi salah seorang graduan di universiti mereka.

Tiada lgi kegusaran untuk menyambung ke universiti di Indonesia. Pelajar boleh buat semakan pengiktirafan bidang dan university di laman web Kementerian https://www2.mqa.gov.my/esisraf/ untuk membuat semakan.

Ayuh kita listkan universiti yang telah mendapat pengiktirafan penuh Kementerian Pendidikan Malaysia. Antaranya :

Ini antara universiti yang tawarkan bidang Perubatan, Pergigian, Farmasi dan Veterinar khususnya.

Bagaimana dengan bidang agama, ada ke tak? YA mestilah ada. Ini antara dua universiti di Indonesia yang menawarkan bidang pengajian islam.

  1. UIN Suska di Riau dan UIN Ar-Raniry di Acheh
  2. Dan lain-lain

Tempoh pengajian paling panjang adalah 6 tahun dan paling pendek 4 tahun bergantung bidang yang dimohon.

Jadi kepada anda yang berminat untuk survey-survey universiti mana yang buka peluang ini boleh ke laman web daulahmedic.com yang menguruskan 100% kemasukan pelajar ke universiti-universiti awam di Indonesia.

Pengurusan dari segi pendaftaran masuk, pengurusan visa, penghantaran pelajar, penginapan dan lain-lain.

JOM SIAPA BERMINAT UNTUK MENDAFTAR KE UNIVERSITI INDONESIA? HUBUNGI DAULAH EDUCONSULT SEKARANG!!

Sumber www.daulahmedic.com

Rujukan penuh mengenai tawaran belajar ke luar negara boleh terus ke laman web daulahmedic.com. Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :- Customer service 1 :0189624322 Customer service 2 :0182429322 Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed) Konsultan Pendidikan : 0132853903 (Cik Nabila)

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here