Masyarakat sekarang sangat berbeza dengan masyarakat dahulu yang mana rajin dan patuh dengan menyimpan duit di dalam tabung. Begitu juga dengan cara atau teknik menyimpan duit juga berbeza. Masyarakat kini menyimpan duit atau menabung dalam bank, manakala masyarakat dahulu menabung hanya menggunakan tabung buatan sendiri.

Orang tua dahulu mendidik anak-anak mereka untuk menabung demi masa depan, pelajaran dan sebagainya. Tabung yang digunakan untuk menabung itu kebiasaannya tidak akan dipecahkan atau dikorek selagi ianya tidak kecemasan.

Beberapa tips menabung akan dikongsikan bagi mereka yang masih samar atau tidak tahu bagaimana menabung dengan cara yang betul.

Asing Not Berwarna

Pastikan diri anda menyimpan salah satu not yang bernilai RM10, RM5 atau sebagainya di dalam tabung. Asingkan ia dan jangan campurkan. Tips ini sedikit sebanyak dapat membantu anda untuk memenuhi tabung anda.

BACA JUGA :   Kursk State Medical University Pilihan Pelajar Sambung Belajar Di Luar Negara.

Disiplin

Latih diri anda untuk tidak boros dan disiplinkan diri anda untuk menabung setiap hari. Sebelum membeli sesuatu, anda hendaklah fikir sehabisnya baik dan buruk serta kegunaannya. Jika anda tidak menabung atau mengatakan bahawa hari esok masih ada, anda patut fikirkan duit itu ibarat emas.

Senaraikan Barang

Setiap kali keluar untuk membeli barangan rumah, anda hendaklah membuat stau senarai barangan yang diperlukan sahaja. Hal ini membantu mengelakkan anda daripada mengambil barangan yang tidak diperlukan atau tidak penting.

Bercita-cita untuk menjadi doktor pergigian, tetapi tiada tempat yang sesuai? Melanjutkan pelajaran ke luar negara begitu mudah dengan Daulah Educonsult.

Daulah Educonsult merupakan platform yang akan membantu anda menyambung pengajian tanpa mengambil kira latarbelakang pendidikan. Misi utama Daulah Educonsult adalah untuk merealisasikan impian setiap pelajar yang ingin berjaya dalam bidang akademik. Pelbagai bidang ditawarkan di Daulah Educonsult termasuk pelbagai negara antaranya ialah Poland, Mesir, Bangladesh dan banyak lagi.

BACA JUGA :   Lanjutkan Pengajian Bidang Pengajian Islam Di Universiti Di Indonesia

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

Customer service 1 :0189624322

Customer service 2 :0182429322

Konsultan Utama    : 0132090322 (Tuan Syed)  

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here