Seperti yang kita tahu daging arnab sangat kaya dengan kandungan yang berkhasiat. Pengambilan daging arnab memberikan impak yang baik untuk kesihatan. Namun, setiap pengambilan makanan mestilah dalam kuantiti yang terkawal. Bukan secara berlebihan.

Walaupun kita tahu daging arnab mempunyai banyak kebaikan untuk kesihatan. Tetapi pengambilan daging arnab secara berlebihan berkemungkinan menyebabkan berlaku keracunan protein.

Keracunan protein adalah bentuk kekurangan zat makanan yang akut yang berlaku apabila tubuh mengambil terlalu banyak protein, seperti namanya, dan tidak cukup lemak dan karbohidrat.

Protein adalah salah satu daripada tiga makronutrien, bersama dengan lemak dan karbohidrat. Ketiga – tiga makronutrien ini sangat penting pada tubuh badan. Jika terlalu banyak protein, terutamanya tanpa lemak atau karbohidrat, ia boleh membahayakan.

Keracunan protein adalah apabila tubuh mengambil terlalu banyak protein dengan lemak dan karbohidrat yang tidak mencukupi untuk jangka masa yang panjang. Nama lain untuk ini adalah “kelaparan kelinci” atau “mal de caribou.” Istilah-istilah ini muncul untuk menggambarkan hanya memakan protein tanpa lemak, seperti arnab, tanpa memakan nutrien lain. Oleh itu, walaupun anda mendapat cukup kalori dari protein, tubuh anda mengalami kekurangan zat makanan kerana kekurangan nutrien lain, seperti lemak dan karbohidrat.

BACA JUGA :   Jadikan Hobi Menternak Arnab Sebagai Kerjaya.

Seperti yang telah dikatakan, simptom keracunan protein ini termasuk loya, sakit kepala, keletihan, cirit-birit, tekanan darah rendah.

Keracunan protein tidak boleh dikelirukan dengan ketoksikan protein.

Ketoksikan protein berlaku apabila buah pinggang kurang berfungsi, jadi sisa metabolik protein seperti amonia tidak mempunyai cara untuk meninggalkan organisma dan membuat penambahan toksik yang berpotensi.

Keracunan protein sebaliknya adalah pengambilan protein yang berlebihan yang akhirnya boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang.

Menerusi portal makanan Foodstruct, secara umumnya keracunan protein sangat jarang berlaku, tetapi dengan “diet protein tinggi” yang baru, penting untuk diingat bahawa tubuh memerlukan keseimbangan semua pemakanan, termasuk lemak dan karbohidrat.

Sumber : FOODSTRUCT

Oleh itu, badan manusia memerlukan protein, mineral, vitamin, karbohidrat, lemak untuk berfungsi dengan baik. Sekiranya ianya terlalu sedikit atau terlalu banyak, fungsi akan merosot. Disebabkan itu anda perlu memastikan setiap sumber tersebut di ambil dengan seimbang.

BACA JUGA :   Jadikan Daging Arnab Sebagai Menu Makanan Dalam Diet.

Syarikat Arnab Daulah merupakan syarikat pembekal produk arnab di Malaysia. Syarikat Arnab Daulah bukan sahaja membekal daging arnab, malah terdapat juga produk lain yang dibekalkan.

Antaranya ialah produk makanan (bebola daging arnab, daging burger arnab dan daging arnab segar), bulu arnab, baja (urine dan baja tinja). Jika anda mahu mendapatkan bekalan daging arnab ataupun produk lain. Anda boleh menghubungi pihak Arnab Daulah menerusi talian dibawah serta layari laman web untuk maklumat lanjut.

Daging Arnab Daulah – https://arnabdaulah.com/

Tuan Syed – 013 2090322

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here