Universitas Sumatera Utara yang berlokasi di Indonesia mungkin ada dalam salah satu senarai universiti yang menjadi pilihan pelajar perubatan khususnya yang berminat dalam bidang pergigian, perubatan dan juga farmasi. Berita baik untuk pelajar lepasan Trial SPM, SPM, O-Level, Diploma, STPM, STAM, Asasi, A-Level, Matrikulasi, IB dan SETARAF , peluang ini khas untuk anda.

Sebelum itu, ketahui terlebih dahulu mengapa Universitas Sumatera Utara atau turut dikenali sebagai universiti hijau oleh pelajarnya ini wajib menjadi pilihan anda.

Sejarah Awal

Lokasi universiti ini adalah di Medan, Sumatera Utara, Indonesia. Nama awalnya dalah Yayasan Universitet Sumatra Utara yang dibina pada 4 Jun 1952. Fakulti terawal yang wujud adalah Fakulti Perubatan iaitu pada 20 Ogos 1952. Antara universiti awam tertua di Indonesia dan di rasmikan oleh Presiden Soekarno pada 20 November 1957.

Mendapat Pengiktirafan Dari KPT, MMC, MQA , JPA

Status pengiktirafan adalah sangat penting  bagi menentukan sama ada sijil dari universiti berkenaan boleh diguna pakai atau tidak di Malaysia. USU adalah antara salah satu universiti di Indonesia yang telah mendapat pengiktirafan dan 3 bidang utama yang sering menjadi pilihan pelajar juga diiktiraf oleh badan organisasi KPT, MMC, MQA dan JPA.

BACA JUGA :   Kehebatan KSMU di Bidang Perubatan

3 Bidang Utama Pilihan Pelajar

Perubatan

 

Pergigian

 

 

Farmasi

Fasiliti Yang Lengkap

Salah satu kriteria yang perlu ada adalam senarai pelajar untuk sesebuah universiti adalah fasilitinya. Walaupun USU antara universiti yang tertua di Indonesia, namun universiti awam ini menyediakan fasiliti yang serba lengkap untuk keselesaan pelajarnya.

Auditorium USU
Asrama Pelajar
Hospital Pergigian USU
Gedung Pancasila
Taman USU
Hospital USU

Paling menarik di Medan adalah lokasi pelancongan yang sangat digemari oleh penduduk tempatan dan juga pelancong asing. Antara yang menjadi perhatian adalah Danau Toba, Istana Maimon dan sebagainya. Paling utama, negara Indonesia adalah lokasi sesuai untuk pelajar dan juga pelancong Malaysia. Hal ini kerana agama rasmi di Indonesiua adalah agama Islam. Makanan halal sangat mudah didapati dan rumah ibadah juga boleh ditemui di mana-mana sahaja.

BACA JUGA :   Konsep 'Malaysia Baru' Mencuit Perhatian Warga Indonesia

Kemasukan seterusnya adalah pada bulan SEPTEMBER 2022. Pelajar sudah boleh mula melakukan pendaftran mulai sekarang kerana jika anda mendaftar, seat adalah confirm untuk anda. Kuota yang ditawarkan adalah terhad! Jika masih keliru dengan pilihan anda, anda boleh lakukan sesi konsultasi terlebih dahulu bersama konsultan di Daulah Educonsult.

No.1-19 Jalan Pandan Prima 2, Dataran Pandan Prima, Kuala Lumpur.

Website : http://daulahmedic.com/ 
Facebook : Daulah Educonsult 
Youtube : Daulah Educonsult 
Nombor pejabat : 03-92851322
Nombor khidmat pelanggan : 018-9624322 
Nombor konsultan utama : 013-2090322 (Tuan Syed)

https://images2.imgbox.com/03/1f/fdZCPf5F_o.jpg

 

 

 

 

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here