Hi semua, mesti anda tak tahu apa nak buat bila datang ke Bogor kan? Nak bercuti tapi tak tahu nak buat apa ke dekat sana?

Terdapat pelbagai perkara menarik yang anda harus dilakukan apabila melawat Bogor, sebuah bandar di Jawa Barat, Indonesia. Berikut adalah lima aktiviti yang boleh anda lakukan ketika melawat ke sana:

  • Melawat Taman Botani Bogor

Taman Botani Bogor adalah satu tarikan wajib apabila anda berada di Bogor. Ia merupakan salah satu taman botani tertua dan terbesar di Asia Tenggara dengan lebih daripada 15,000 spesies tumbuhan. Anda boleh berjalan-jalan santai, menikmati piknik atau melawat pelbagai muzium dan tugu yang terletak di dalam taman botani.

  • Meneroka Istana Bogor

Istana Bogor, juga dikenali sebagai Istana Presiden, adalah satu tarikan sejarah yang terletak di tengah-tengah Bogor. Ia dibina pada abad ke-18 dan pernah menjadi kediaman untuk gabenor Belanda dan Presiden Indonesia. Anda boleh meneroka kawasan istana, melawat pelbagai muzium dan menyaksikan upacara pergantian pengawal.

  • Mendaki di Taman Nasional Gunung Gede Pangrango

Jika anda penggemar aktiviti lasak, anda pasti tidak ingin melepaskan peluang untuk melawat Taman Nasional Gunung Gede Pangrango. Ia terletak di pinggir Bogor dan merupakan kawasan yang mempunyai banyak trek pendakian, air terjun, mata air panas dan pelbagai flora dan fauna. Anda juga boleh berkhemah dan menikmati keindahan semulajadi taman nasional.

  • Membeli-belah di Pasar Tradisional Bogor

Pasar Tradisional Bogor terletak di tengah-tengah bandar dan menjadi tempat pusat untuk barangan tempatan, kraftangan dan snek tradisional. Anda boleh membeli-belah untuk mendapatkan cenderahati, mencuba beberapa hidangan tempatan dan mengalami budaya tempatan yang berwarna-warni.

  • Melawat Ladang Teh Puncak

Ladang Teh Puncak terletak kira-kira satu jam pemanduan dari Bogor dan menawarkan pemandangan yang indah ke atas ladang teh. Anda boleh mengambil gambar di kilang teh, mempelajari proses pembuatan teh dan mencuba beberapa jenis teh Indonesia yang terbaik.

BACA JUGA :   Jom Bercuti ke Negara Bangladesh

Ini hanyalah beberapa aktiviti yang boleh dilakukan ketika melawat Bogor. Bandar ini menawarkan pelbagai aktiviti dan tarikan yang memenuhi kehendak semua orang.

Berminat untuk melanjutkan pengajian di Bogor, Indonesia? Anda boleh menghubungi kami di Daulah Educonsult:

Facebook : Daulah Educonsult
Youtube : Daulah Educonsult
Email : daulahmedic@gmail.com
Pejabat : 03-92851322
Khidmat Pelanggan : 018-9624322
Konsultan Utama : 013-2090322 (Tuan Syed)
Konsultan : 010-8694840

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here