Langkah-langkah Menjadi Doktor di Malaysia Selepas SPM

0
51

Untuk membantu mencapai matlamat profesional anda, kami telah menyediakan panduan lengkap tentang cara menjadi doktor di Malaysia selepas SPM.

Inilah panduan untuk menjadi doktor di Malaysia!

Langkah 1: Pada peringkat SPM, pastikan anda memenuhi syarat.

IGCSE vs. SPM: The differences between both in Malaysia | Mapplewood

Untuk belajar perubatan dan cara menjadi doktor di Malaysia, anda mesti memenuhi kriteria kelayakan akademik Majlis Perubatan Malaysia di peringkat SPM (MMC). Anda perlu mengambil subjek sains teras iaitu Biologi , Kimia dan Fizik sewaktu SPM dan setaraf dengannya. Jika anda gagal dalam mata pelajaran Fizik atau Matematik semasa SPM, atau memilih untuk tidak mengambil salah satu daripadanya kerana merasakan ia tidak berkaitan dengan perubatan, anda masih berpeluang melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan. Anda boleh mendaftar dalam program prauniversiti seperti A-Level atau STPM dan memenuhi keperluan akademik pada peringkat yang lebih tinggi.

Langkah 2: Lengkapkan program prauniversiti.

Study Medicine in Malaysia - What are the Benefits?

Untuk melayakkan diri menyertai program prauniversiti (A-Levels, STPM atau Matrikulasi) atau program Asasi Sains di mana-mana IPTA/IPTS, anda perlu melengkapkan salah satu program tersebut. Penting untuk diingat, jika anda bercadang untuk melanjutkan pengajian dalam ijazah perubatan di universiti awam, anda mesti mendapatkan Asasi Sains.

Jika IPTS menjadi pilihan, anda boleh mendaftar di IPTS yang menawarkan program Asasi Sains. Anda boleh melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah perubatan di institusi yang sama atau IPTS lain selepas menamatkan pengajian di Asasi Sains untuk menjadi doktor di Malaysia.

Langkah 3: Peroleh ijazah dalam bidang perubatan.

Ijazah Sarjana Muda Doktor Perubatan - Sekretariat Pengajian Prasiswazah

Jika tidak, anda mungkin tidak dibenarkan bekerja sebagai pengamal perubatan di Malaysia. Akreditasi juga perlu menunjukkan bahawa institusi dan program memenuhi piawaian serta peraturan yang ditetapkan oleh MMC. Kebanyakan ijazah perubatan memerlukan lima tahun pengajian. Dalam dua tahun pertama, anda akan mempelajari asas-asas sains perubatan.

Selepas itu, anda akan menjalani latihan klinikal, di mana anda akan memperoleh pengalaman praktikal dengan pesakit melalui penggiliran di hospital dan klinik kesihatan. Setelah menamatkan ijazah perubatan, anda akan bersedia untuk melangkah ke fasa seterusnya, iaitu housemanship.

Langkah 4: Lengkapkan housemanship anda.

Sebelum mereka boleh mendaftar sebagai doktor dan menjadi doktor di Malaysia, graduan perubatan mesti menjalani latihan klinikal di hospital. Ini dipanggil housemanship.
Graduan perubatan di Malaysia dikehendaki bekerja sebagai houseman selama dua tahun di hospital kerajaan. Anda akan ditugaskan ke enam jabatan berbeza setiap empat bulan sepanjang dua tahun khidmat awam anda.

Lima jabatan pertama terdiri daripada perubatan dalaman, pediatrik, pembedahan, obstetrik dan ginekologi, dan ortopedik. Putaran terakhir berlaku dalam bidang kepakaran yang anda pilih, seperti anestesia, perubatan kecemasan, penjagaan primer atau psikiatri. Latihan pelbagai disiplin anda akan memberikan anda banyak kepakaran dalam mengendalikan pesakit dengan pelbagai keadaan. Anda adalah seorang pelatih perubatan berdaftar sementara di rumah. Anda akan menerima gred untuk setiap pekerjaan, dan anda hanya akan mempunyai keupayaan untuk menamatkan pengajian sebagai housemanship apabila anda tamat pengajian.

Langkah 5: Daftar sepenuhnya sebagai Pegawai Perubatan.

Ni Bukan Pasar Malam..” – Doktor 'Sound' Pesakit Guna Gelaran 'Kak' Waktu DirawatSelepas menamatkan housemanship, anda boleh terus mendaftar dengan MMC dan menjadi pegawai perubatan berdaftar penuh. Pada masa ini, anda boleh menggunakan akronim “Dr.” di hadapan nama anda.

BERMINAT UNTUK SAMBUNG BELAJAR DI LUAR NEGARA DALAM BIDANG PERUBATAN? SEGERA HUBUNGI DAULAH EDUCONSULT UNTUK KONSULTASI PERCUMA

Untuk makluman lanjut boleh hubungi kami di Daulah Educonsult

Konsultan Daulah: 0189624322 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here