Fakta Unik Tentang Badan Manusia

0
54

Sebenarnya dekat tubuh badan kita banyak benda yang unik tau! Kalau tak percaya, jom sama-sama lihat info di bawah ni.

Kekuatan jari kelingking

Jari kelingking, meskipun terlihat kecil dan sering dianggap kurang penting, sebenarnya memiliki peran besar dalam kekuatan genggaman tangan. Sekitar 50% kekuatan tangan berasal dari jari kelingking. Fungsi utama jari kelingking adalah memberikan stabilitas pada genggaman dan membantu koordinasi dengan jari-jari lain, terutama saat melakukan aktivitas yang memerlukan cengkeraman kuat, seperti mengangkat benda berat atau menggenggam alat. Tanpa jari kelingking, tangan akan kehilangan sebagian besar kekuatannya dan sulit melakukan tugas-tugas berat.

Tulang terkecil di dalam telinga

Di dalam telinga manusia terdapat tulang terkecil. Tulang-tulang ini, walaupun kecil, memainkan peranan penting dalam keupayaan manusia untuk mendengar. Tulang-tulang ini memainkan peranan yang besar dalam proses pendengaran, walaupun saiznya kecil. Mereka bertanggungjawab untuk membawa getaran suara ke telinga bagian dalam melalui gendang telinga.

Luas permukaan usus kecil anda seperti sebuah gelanggang tenis

Usus kecil berfungsi terutamanya untuk menyerap nutrien daripada makanan yang dimakan. Ia memerlukan permukaan yang luas supaya lebih banyak nutrien dapat diserap. Jika keseluruhan usus kecil dibuka dan dibentangkan, ia akan mempunyai keluasan kira-kira 250 meter persegi, atau lebih kurang sama dengan sebuah gelanggang tenis. Keluasan ini dimampatkan menjadi usus silinder berukuran enam meter yang mempunyai permukaan dalam yang dilipat. Oleh itu, permukaan yang besar boleh dimasukkan ke dalam ruang yang lebih kecil.

Manusia mampu mengenal pasti sekurang-kurangnya satu trilion bau-bauan berbeza

Adakah anda tahu bahawa manusia boleh membezakan lebih daripada satu trilion jenis bau dan aroma? Kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa deria menghidu manusia sangat sensitif. Hidung manusia mempunyai kira-kira sepuluh juta reseptor bau. Sebagai contoh, apabila anda berjalan di sekitar kedai makan yang penuh orang, anda pasti akan terhidu bau masakan dan juga mengecam bau orang lain. Pada usia 18 atau 19 tahun deria bau akan lebih meningkat. Apabila kita melepasi usia tertentu, deria bau kita akan secara beransur-ansur berkurangan.

BERMINAT UNTUK AMBIL PELUANG BELAJAR DI LUAR NEGARA? TERUS HUBUNGI KAMI UNTUK KONSULTASI!

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here