Anda pasti sudah mendengar lagu Pematah Hati yang dinyanyikan oleh Nabila Razali yang menjadi perbualan orang ramai dan menduduki antara carta yang teratas dalam carta lagu Melayu.

Penyanyi dan komposer terkenal, Hael Husaini, mendedahkan ada cerita di sebalik tercetusnya idea memasukkan perkataan ‘cumi cumi’ atau ‘cuba misscall’ dalam lagu Pematah Hati dendangan Nabila Razali itu.

Menurutnya, idea berkenaan timbul secara spontan ketika dia memakan keropok cumi atau sotong.

Lagu ciptaan Hael dan rakannya, Ezra Kong, itu menjadi sohor kini sekali gus meledakkan nama penyanyi terbabit. Ia juga pastinya mengukuhkan lagi portfolio Hael sebagai komposer muda yang menjadi rebutan ramai artis.

Semuanya terjadi secara kebetulan ketika saya sedang asyik makan keropok cumi. Saya mempelawa Ezra makan sekali, sambil menyebut perkataan cumi beberapa kali.

Lantas, Hael dan Ezra saling berpandangan apabila terpacul perkataan cumi itu. Apa lagi, fikiran mereka mula melayang ke satu sudut. Ezra main gitar dan Hael pula ambil bahagian dalam bab melodi.

Kami sama-sama ‘jamming’ lagu itu. Saya turut membuat penyelidikan mengenai perkataan cumi (cuba misscall) yang sedang menjadi aliran masa kini dalam kalangan budak zaman sekarang.

Hael berkata, pada awalnya ada single lain yang dirasakan sesuai diberikan kepada bekas pelajar Akademi Fantasia 2013 itu.

Namun, selepas muncul idea ‘cumi’ itu, perancangan single untuk Nabila ditukar. Saya dan Ezra berasakan lagu ‘cumi’ ini lebih sesuai untuknya.

Untuk menjadikan Pematah Hati lebih dramatik dan dekat dengan pendengar, mereka kaitkan kisah Nabila sendiri dalam percintaan.

Tanpa diduga, percaturan menukar single berkenaan membuahkan hasil. Semuanya bagai tersusun cantik untuk Nabila.

Sejak dimuatnaik ke laman YouTube pada 28 November lalu, video muzik Pematah Hati kini sudah pun ditonton lebih 11.2 juta kali.

Mengenai kerjasama dirinya dengan Ezra, Hael berkata dia sangat selesa bekerja dengan komposer itu.

Saya dan Ezra sangat selesa bekerjasama. Dia bagai melengkapi apa yang saya usahakan dan boleh diibaratkan sebagai ‘partner in crime’. Kami mula bekerjasama sejak lagu Hati Hati dendangan Amira Othman.

Selain Nabila dan Amira, Hael yang meledak dengan Jampi turut mencipta lagu untuk Dayang Nurfaizah, Siti Nordiana dan Jaclyn Victor.

Untuk tidak terlepas sebarang informasi mengenai isu ini, pastikan anda sentiasa layari Deenamik.com dan like FB Page Deenamik.

Berminat untuk iklan atau artikel anda dipaparkan di laman Deenamik ? Hubungi kami di admin@deenamik.com

Dipetik dan diolah dari BeritaHarian

Facebook Comments

Loading...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here