Fakta-Fakta Menarik Serta Keunikan Tentang Negara Poland

0
954

Bumi Poland bukan sahaja salah satu negara Eropah yang dikurniakan dengan satu pemandangan yang indah dan mendamaikan, bagi mereka yang dahagakan pengetahuan, pelbagai fakta menarik serta keunikan tentang negara ini yang boleh menambahkan lagi tahap pengetahuan am anda.

#1. Negara Ke-9 Terbesar Di Benua Eropah

faktaPoland merupakan negara Eropah yang berkeluasan 312, 679 kilometer dengan jumlah 37.95 juta orang penduduk. Negara ini juga bersempadan dengan tujuh buah negara yang terdiri daripada negara Rusia, Belarus, Slovakia, Lithuania, Ukraine, Jerman dan Republik Czech.

Jika di Malaysia, Harimau Malaya diangkat menjadi symbol negara, berbeza pula dengan Poland. Di Poland, helang putih dikatakan berkaitan dengan legenda Lech (pengasas negara Poland) melihat sarang burung helang putih.

BACA JUGA :   Daulah Educonsult Bantu Pelajar Daftar Universiti Di Luar Negara

#2. Negara Yang Mempunyai Ramai Pemenang Hadiah Nobel

faktaNegara ini merupakan salah satu negara yang mempunyai lebih daripada 15 pemenang Hadiah Nobel Keamanan yang terdiri daripada 4 pemenang bagi kategori Hadiah Nobel Keamanan dan 5 Hadiah Nobel bagi kategori sastera.

#3. 14 Tapak Warisan UNESCO

faktaPada tahun 2013, sebanyak 14 tapak warisan telah disenaraikan dalam senarai Tapak Warisan Sejarah UNESCO. Antara 14 kawasan tersebut ialah, Historic Centre of Krakow, Wieliczka Bochnia, Auschwitz Birkenau, Bialowieza Forest, Old City of Zamosc dan lain-lain.

#4. Lokasi Persinggahan Burung Migrasi

faktaKebanyakan burung migrasi yang berhijrah ke Eropah ada musim panas, satu daripada empat kawanan burung tersebut membiak di Poland. Hal ini menjadikan Poland sebagai satu lokasi hentian enting bagi sepsis burung migrasi tersebut.

BACA JUGA :   Lanjutkan Pengajian Pada Tahun 2021 Di Universitas Sumatera Utara, Indonesia.

#5. Menggunakan Lebih Daripada Satu Bahasa Pengantar

faktaDisebabkan actor geografi Poland yang bersempadan dengan 7 buah negara yang berbeza, negara ini mempunyai lebih dari 3 bahasa pengantar yang digunakan. Bahsa rasmi Poland ialah bahasa Slavik yang merupakan cabang bahasa dari daerah Bulgaria dan Greece.

Bahasa Inggeris bukan bahasa tempatan di Poland. Hanya 30% dari bangsa Poland yang boleh bertutur dalam bahasa Inggeris.

Menarik bukan? Poland bukan sekadar negara yang mampu menyajikan pemandangan indah, malahan negara ini mampu memukau pengunjungnya dengan keunikan yang tersendiri.

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here