5 Penyakit Dapat Disembuhkan Dengan Berjalan Kaki

0
1801

Berjalan kaki dapat menyembuhkan penyakit. Boleh percaya ke? Pasti boleh percaya kerana dengan berjalan kaki itu sebenarnya adalah senaman ringan.

Masyarakat tidak menyedari bahawa berjalan kaki merupakan salah satu aktiviti senaman. Aktiviti senaman ini dapat mengurangkan kadar untuk mendapat penyakit ini. Perkara ini juga disokong dengan adanya satu kajian yang membuktikan berjalan boleh mengurangkan 5 jenis penyakit ini. Lihatlah amalan kehidupan masyarakat Jepun.

#1. Serangan Jantung

Nykybdoc o

Tahukah anda bahawa berjalan kaki sebenarnya boleh mengurangkan kadar serangan jantung? Serangan jantung adalah satu penyakit yang berbahaya. Kenapa berjalan kaki boleh mengurangkan serangan jantung?

Hal ini kerana, otot jantung memerlukan aliran darah yang lebih laju supaya ia sentiasa sihat dan dapat mengepam datah tanpa henti. Jika anda hanya duduk diam tanpa berbuat apa-apa. Risiko untuk kea serangan jantung adalah tinggi.

BACA JUGA :   Kelebihan Sambung Belajar di Universiti yang Diiktiraf

#2. Kolesterol

Fmf9sh6c oKadar kolestrol yang cukup tinggi untuk badan adalah tidak bagus untuk kesihatan. JIka anda ingin menurunkan berat badan anda, bukanlan dengan diet sahaja.

Mulai hari ini bolehlah anda mula melakukan rutin berjalan kaki pada setiap hari selama satu jam.  Kesannya lebih pantas. Berjalan kaki juga mampu menurunkan berat badan dan lemak yang ada terutamanya dibahagian perut.

#3. Kencing Manis

Grlkoqsl o

Kencing manis adalah penyakit yang dapat dicegah sekiranya anda menjaga pemakanan anda dan amalan gaya hidup anda.

Dengan rutin harian berjalan kaki kira-kira 6km per jam harus diamalkan. Dalam tempoh sekitar 50 minit mampu mencegah berlakunya diabetes. Selagi gula dalam darah boleh dikawal hanya dengan cara berjalan kaki. Ubat pun tidak diperlukan lagi.

BACA JUGA :   Alami trauma melampau akibat dibuli 12 pelajar

#4. Mencegah Osteoporosis

I1bafq3x o

Berjalan kaki bukan sahaja membuatkan otot-otot badan menjadi sihat malah rangka dan tulang dalam tubuh badan anda akan menjadi lebih kuat. Osteoporosis tidak cukuo dengan rutian harian mengambil vitamin D sahaja. Ia memerlukan waktu sekurang-kurangnya 15 minit sehari dalam melakukan aktiviti berjalan kaki.

#5. Kanser

7xsmkbzo o

Gejalan kanser juga akan membantu penyembuhan dengan sendirinya. Jika anda rajin melakukan aktiviti berjalan kaki. Bukan semua kanser tetapi jenis kanser usus besar (Colorectal Carcinoma).

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here