Tidur di tempat kerja mungkin berkerut di kebanyakan tempat di dunia, tetapi ia menjadi sebahagian daripada kehidupan pejabat untuk banyak pekerja di Jepun.

Image result for jepun benar pekerja tidur di tempat kerja

Di negara yang terkenal dengan budaya masa kerja yang panjang, mengorbankan keperluan peribadi seseorang untuk kebaikan syarikat telah lama dilihat sebagai tanda kesetiaan dan komitmen.

Image result for jepun benar pekerja tidur di tempat kerja

Ia telah membawa kepada fenomena karoshi – kematian yang disebabkan oleh kekurangan tidur yang melampau. Tetapi sekarang banyak firma Jepun mengambil langkah untuk mengubah hubungan negara dengan kerja dan tidur.

Image result for jepun benar pekerja tidur di tempat kerja
Penyelenggara perkahwinan Tokyo, Crazy, telah mula memberi ganjaran kepada kakitangan yang mendapat minimum enam jam tidur setiap malam. Dan syarikat perkhidmatan IT yang dipanggil Nextbeat dilaporkan telah memasang bilik-bilik yang dipesan lebih awal untuk kakitangannya.

BACA JUGA :   JEPUN BERMINAT BUKA CAWANGAN KAMPUS DI MALAYSIA

Tidak mendapat tidur secukupnya boleh mencetuskan pelbagai masalah kesihatan, termasuk tekanan darah tinggi, strok, dan kemurungan. Pada yang paling melampau, kekurangan tidur boleh menyebabkan kekeliruan, kekurangan fungsi kognitif, dan akhirnya kematian. Ia juga telah digunakan sebagai teknik penyiksaan.

Japan – a sleep-deprived nation.

Pada tahun 2013, wartawan berusia 31 tahun Miwa Sado meninggal dunia akibat kegagalan jantung kongestif tidak lama selepas bekerja 159 jam lebih masa dalam satu bulan, dengan hanya dua hari di seluruh.

Tadaaki Igari, seorang mekanik berusia 57 tahun yang bekerja di kilang nuklear Fukushima, meninggal dunia pada tahun 2017 akibat serangan arrhythmia (denyutan jantung yang tidak normal). Dia juga telah bekerja lebih banyak masa lapang, pembalakan 100 jam pada bulan sebelum kematiannya. Kertas kerajaan yang baru diterbitkan memberi amaran bahawa guru dan kakitangan perubatan mempunyai risiko karoshi tertentu.

BACA JUGA :   Ewww, Nafas Berbau! Apa Nak Buat Ni?

Image result for jepun benar pekerja tidur di tempat kerja

Tetapi bagi pekerja Crazy di Tokyo, tiada ketakutan seperti menunggu. “Anda perlu melindungi hak pekerja, jika tidak, negara itu sendiri akan melemahkan,” kata CEO Kazuhiko Moriyama kepada Bloomberg. Sikapnya mencerminkan trend Jepun yang berkembang untuk memberi kesihatan dan kesejahteraan yang lebih tinggi.

Negara kita, Malaysia juga sepatutnya mempraktikkan amalan seperti ini demi kesejahteraan pekerja, juga perkembangan ekonomi negara.

Image result for jepun benar pekerja tidur di tempat kerja

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here