Bidang kejuruteraan merupakan satu kerjaya yang memerlukan kepakaran yang tinggi. Proses pembelajaran bukanlah sesuatu yang mudah.

Laporan Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia yang dibuat untuk menganggarkan permintaan kursus ini dalam jangka masa 5-10 tahun dan menurut laporan ini kursus kejuruteraan ini akan terus berkembang sehingga masa hadapan. Kursus bidang ini akan berubah mengikut permintaan ekonomi semasa dan meningkat.

#1. Kejuruteraan Mekanikal

Cp4bvpep o

Bidang mekanikal merupakan kursus yang sangat popular.  Kursus mekanikal ini sangat popular disebabkan fleksibiliti graduannya untuk bekerja dalam industri penerbangan, automotif dan macam-macam lagi. Bidang ini diperlukan di mana-mana sahaja bukan saja untuk membuat kapal terbang tetapi juga diperlukan untuk membuat cakera keras (hard drive).

#2. Kejuruteraan Elektrikal

Kt4y0blb o

Elektrik sudah menjadi seperti satu kewajiban buat semua rakyat Malaysia. Kipas dan lampu hari ini masih dapat berfungsi kerana wujudnya elektrik dan menjadi satu tanggungjawab jurutera elektrik untuk memastikan elektrik ini berfungsi.

BACA JUGA :   Masjid Sebagai Destinasi Pelancongan Keagamaan

Permintaan terus meningkat tinggi selaras dengan arus perkembangan teknologi dan negara yang semakin pesat membangun. Permintaan ini terus meningkat tinggi selaras dengan arus perkembangan teknologi dan negara yang pesat membangun. Kepakaran jurutera elektrikal diperlukan bagi mencapai hasrat ini.

#3. Kejuruteraan Awam

Dxmjujhs o

Malaysia sedang berkembang pesat dan banyak bangunan-bangunan yang kita lihat pada hari ini. Banyak bangunan-bangunan yang dicadangkan akan dibina. Proses pembinaan dan penyelenggaraan bangunan-bangunan yang anda lihat sekarang.

Banyak syarikat yang memerlukan kepakaran ini dan bukan sahaja tertakluk kepada bangunan sahaja tetapi jalan raya, pengangkutan awam dan banyak lagi.

#4. Kejuruteraan Elektronik

0s1nan1a o

Disebabkan perkembangan teknologi yang semakin berkembang luas seperti penghasilan telefon pintar touchscreen yang tidak lagi memerlukan papan kekunci. Permintaan dalam bidang ini semakin meningkat. Kursus ini memberi peluang yang cerah pada hari ini dan mampu untuk memajukan negara.

BACA JUGA :   Jom Beli dan Bawa Balik Souvenir Unik Dari Rusia!

ANDA BERMINAT UNTUK MENJADI SEORANG JURUTERA

 

X7wqivva o anda berniat untuk menyambung pelajaran ke luar negara dalam bidang kejuruteraan tapi tidak tahu di mana. Jangan risau dengan Daulah Educonsult anda dapat merealisasikan cita-cita anda. Sebuah agensi yang terbaik yang menguruskan pelajar untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.

Bagi yang berminat untuk menyambung pengajian dalam bidang kejuruteraan di Daulah Educonsult menawarkan tempat pengajian di Rusia iaitu di Moscow Aviation Institution dan di Poland iaitu di Warsaw University of Technology dan Vistula University.

Jika anda berminat untuk melanjutkan pengajian ke  negara luar dalam bidang kejuruteraan, anda boleh mengisi borang di https://goo.gl/forms/o1y0eim7DB4acKCg2

Bagi anda yang berminat dan ingin ketahui lebih lanjut boleh hubungi Daulah Educonsult. Anda juga boleh hubungi pihak Daulah Educonsult secara langsung di sini.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here