Image result for world oral health day

World Oral Health Day (WOHD) atau Hari Kesihatan Mulut Dunia disambut setiap tahun untuk memfokuskan perhatian pada topik kebersihan mulut dan kesihatan. Di seluruh dunia, berjuta-juta orang tidak mempunyai akses kepada kemudahan kesihatan mulut yang baik. Kempen Hari Kesihatan Mulut Dunia adalah platform untuk membawa perhatian global ke arah masalah serta mempromosikan tindakan yang membina di peringkat individu, keluarga dan komuniti. Tema untuk World Oral Health Day 2019 ialah ‘Say Ahh: Act on Mouth Health (Sebut Ahh: Bertindak pada Kesihatan Mulut).

Orang ramai membelanjakan beribu-ribu pada kesihatan dan pemakanan mereka tetapi memberi sedikit perhatian kepada kesihatan mulut mereka. Jadi bertindak pada kesihatan mulut anda dan JANGAN mengabaikan lima gejala ini. Mereka mungkin tanda-tanda penyakit yang lebih teruk.

Image result for world oral health day

Sakit Gusi

Gusi bengkak atau sakit gusi tidak boleh diabaikan, terutamanya jika ia menjadi lebih teruk. Gusi bengkak boleh menjadi tanda diabetes.

Image result for world oral health day

Nafas Berbau

Penyebab nafas biasa termasuk kebersihan gigi atau jangkitan gigi yang buruk. Tetapi nafas berbau atau halitosis juga boleh disebabkan oleh penyakit lain seperti diabetes, jangkitan sinus, jangkitan paru-paru kronik, penyakit hati atau buah pinggang atau masalah perut.

BACA JUGA :   MySejahtera Bantu Kesan COVID-19.

Image result for world oral health day

Gigi longgar atau sakit gigi

Sebagai satu peringkat, gigi menjadi lebih rapuh. Tetapi penuaan bukan satu-satunya sebab mengapa gigi menjadi longgar. Tetapi jika putih mutiara anda jatuh tak terduga, anda boleh mengalami osteoporosis, yang mempengaruhi kepadatan tulang dan gigi.

Image result for world oral health day

Perubahan Warna Lidah

Biasanya, pada orang yang sihat, lidah adalah warna merah jambu yang berisi. Tetapi kadang-kadang, lidah boleh membina filem putih di atas, yang boleh menjadi petunjuk jangkitan kuman atau jangkitan kulat. Lidah merah jambu yang terang dapat menunjuk ke arah kekurangan B-12.

Ulser atau luka mulut

Ulser atau luka mulut dilihat sebagai masalah kesihatan mulut yang mudah. Tetapi jika mereka tidak pergi dalam seminggu atau berulang, sudah tiba masanya anda berjumpa doktor anda. Salah satu tanda-tanda kanser mulut adalah luka di mulut dan gusi yang tidak sembuh.

BACA JUGA :   Kes COVID - 19 Masih Di Angka Seribu.

Tidak perlu panik jika anda melihat gejala-gejala kesihatan mulut ini. Kebanyakan masa, mereka tidak berbahaya. Tetapi jika masalah ini berterusan, sebaiknya berunding dengan doktor sekurang-kurangnya untuk mengetepikan sebarang kemungkinan bahaya kesihatan.

JADI DOKTOR GIGI BERSAMA DAULAH EDUCONSULT

Dengan perkhidmatan yang ditawarkan Daulah Educonsult, anda tidak perlu ragu kerana perkhidmatan yang ditawarkan adalah seratus peratus dipercayai. Universiti-universiti yang ditawarkan oleh Daulah Educonsult merupakan universiti-universiti ternama di luar negara dan yuran pengajian yang murah.

PILIH DESTINASI DAN DAFTAR SEKARANG!

Sekiranya anda berminat untuk melanjutkan pelajaran ke Rusia atau di luar negara yang lain, dalam bidang yang anda minati, anda boleh mengisi borang Google Form (https://goo.gl/forms/o1y0eim7DB4acKCg2) ini atau hubungi konsultan Daulah Educonsult di (019-943 949) atau layari https://daulahmedic.com/ untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here