Nafas berbau adalah masalah yang mengganggu yang dapat menjejaskan keyakinan seseorang. Artikel di bawah akan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk mengubah nafas berbau anda kepada yang lebih baik.

Menggosok gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari

Nafas berbau disebabkan oleh bakteria dan zarah makanan terperangkap. Selain itu, kerana terdapat beratus-ratus rekahan yang membolehkan ia berkembang di dalam mulut anda. Anda perlu memberikan banyak perhatian untuk menggosok gigi anda bagi menghilangkan bau busuk.

  • Gunakan berus gigi yang lembut dan pegang pada sudut 45 darjah kepada gusi. Berus gigi dengan berhati-hati dan teliti. Walau bagaimanapun, jangan lupa untuk berlembut, kerana pergerakan kasar boleh merosakkan gusi anda. Berus yang betul akan mengambil masa kira-kira 3 minit.
  • Menjaga semua kawasan di dalam mulut anda, contohnya gusi, lidah dan gigi.

 

Bersihkan lidah anda

Lidah mempunyai banyak kawasan permukaan yang ditutupi dengan benjolan bertekstur dan tersusun, memberus sahaja tidak mencukupi. Ini bermakna ia akan mengandungi lebih banyak bakteria daripada mana-mana bahagian lain mulut anda. 

  • Anda boleh membeli alat khas yang bertujuan untuk membersihkan lidah, atau hanya menggunakan berus gigi lembut.
  • Bersihkan lidah dari belakang ke hadapan, kemudian terus membilas.
  • Sekiranya anda mempunyai sensitiviti gag-refleks, maka anda harus berjumpa dengan doktor sama ada langkah ini sesuai atau tidak.
BACA JUGA :   Tawaran Kemasukan Sesi 2021 Di Maahad Buuth, Mesir Masih Dibuka.

Flos setiap hari

 

Flos sama pentingnya dengan memberus gigi atau membersihkan lidah. Walau bagaimanapun, ia sering diabaikan. Apabila anda mula menggunakan flos, gusi anda mungkin berdarah ketika anda mengeluarkan ketulan makanan yang telah lama berada di dalam gusi anda. Flos akan berbau selepas ia melalui gusi dan gigi anda, oleh sebab itu anda akan menyedari punca nafas berbau anda.

Gunakan pembersih mulut

Pembersihan mulut secara berkala memastikan mulut lembap dan bebas bakteria.

 

  • Pilih cecair pencuci mulut yang mengandungi klorin dioksida. Majoriti bakteria yang menyebabkan halitosis hidup di belakang lidah, yang terlalu jauh untuk dihilangkan dengan flos atau memberus gigi secara tetap. Oleh itu, membasuh mulut anda secara teratur dengan pembersih mulut yang mengandungi klorin dioksida akan meneutralkan bakteria tersebut.
  • Sebelum memberus, mengikis atau flos, anda harus membilas mulut terlebih dahulu. Selepas itu, lakukan prosedur, dan basuh semula mulut anda. Ini akan memastikan anda menyingkirkan bakteria yang tertinggal selepas prosedur itu.

Gula-gula getah

 

Apa-apa jenis gula-gula getah akan melakukan helah sebagai tindak balas mengunyahnya merangsang mulut untuk mencipta lebih banyak air liur. Ada beberapa gula-gula getah yang lebih baik daripada yang lain:

  • Gula-gula getah yang dimasak dengan kayu manis sangat berkesan dalam memerangi bakteria.
  • Gula-gula getah dengan pemanis xylitol jauh lebih baik daripada yang lain kerana bahan ini sebenarnya menghalang bakteria daripada mereplikasi di dalam mulut.
BACA JUGA :   Khasiat Disebalik Keenakan Kacang Gajus

Jika semua langkah di atas masih tidak berfungsi, anda harus berjumpa dengan doktor atau doktor gigi untuk nasihat, bimbingan dan rawatan lanjut.

ANDA BERCITA-CITA MENJADI DOKTOR GIGI? SAMBUNG BERSAMA DAULAH EDUCONSULT

Dengan perkhidmatan yang ditawarkan Daulah Educonsult, anda tidak perlu ragu kerana perkhidmatan yang ditawarkan adalah seratus peratus dipercayai. Universiti-universiti yang ditawarkan oleh Daulah Educonsult merupakan universiti-universiti ternama di luar negara dan yuran pengajian yang murah.

PILIH DESTINASI DAN DAFTAR SEKARANG!

Sekiranya anda berminat untuk melanjutkan pelajaran ke Rusia atau di luar negara yang lain, dalam bidang yang anda minati, anda boleh mengisi borang Google Form (https://goo.gl/forms/o1y0eim7DB4acKCg2) ini atau hubungi konsultan Daulah Educonsult di (019-943 949) atau layari https://daulahmedic.com/ untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here