Image result for dhaka medical college

SEJARAH KOLEJ PERUBATAN DHAKA

Kolej Perubatan Nasional Dhaka mewarisi pendahulunya yang gemilang Institut Perubatan Kebangsaan Dhaka, yang ditubuhkan pada tahun 1925 sebagai sebahagian daripada Pergerakan Non-kerjasama Sub-benua India terhadap pemerintahan kolonial British, yang dianjurkan bersama oleh Kongres Kebangsaan India dan India Umat ā€‹ā€‹Islam di bawah Kepimpinan Mahatma Gandhi, Mawlana Muhammad Ali dan Mawlana Sawkat Ali.

Bersama dengan program lain gerakan Non-kerjasama menggalakkan orang-orang sub-benua memboikot institusi pendidikan yang ditubuhkan dan ditadbir oleh Kerajaan British. dan menubuhkan Sekolah Kebangsaan, Kolej dan Institut untuk pendidikan saintifik moden oleh orang tempatan sendiri. Oleh itu dua Sekolah Perubatan telah ditubuhkan di Wilayah Bengal untuk menghasilkan Doktor Perubatan moden. Salah satu Sekolah Perubatan tersebut berada di Calcutta, yang dinamakan Institut Perubatan Nasional Calcutta dan yang lain di Dhaka, yang dinamakan Institut Perubatan Nasional Dhaka.

Pada tahun 1971, semasa Perang Pembebasan di Bangladesh, Hospital Institut Perubatan Kebangsaan Dhaka adalah tempat perlindungan yang selamat untuk Pejuang Kebebasan. Hanya selepas pembebasan Bangladesh pada tahun 1972, keadaan hospital telah hampir hancur akibat krisis kewangan dan ketiadaan mana-mana Badan Pentadbiran seperti Badan Pimpinan terdahulu dan Lembaga Pemegang Amanah Institut hampir tidak hadir.

Image result for dhaka medical college

Bapa Bangsa Bangladesh, Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman mengambil inisiatif sendiri untuk menyelamatkan Hospital Institut Perubatan Nasional Dhaka dan memberikan Taka sebanyak tiga puluh lima lacs segera untuk menjalankan hospital dan Badan Pimpinan Adhoc dibentuk untuk hospital Institut di bawah pengerusi Tuan M. Sirajul Islam MLA untuk pentadbiran dan pembangunan hospital yang lancar. En. M. Sirajul Islam mengambil inisiatif aktif untuk memperuntukkan sumbangan untuk taka dua puluh lima lacs dari Bangladesh Assistance Society of India.

BACA JUGA :   Menuntut Ilmu Bersama Daulah Educonsult di Indonesia.

Peraturan telah dibuat oleh Pemerintah. Bangladesh untuk Hospital Institut Perubatan Nasional Dhaka (DNMIH) bahawa sebuah Lembaga Pengurusan akan dibentuk mulai setiap tiga tahun dari pentadbirannya yang sepatutnya dan geran kewangan tahunan akan diperuntukkan untuk hospital mengikut keperluan yang dinilai oleh Kementerian Kesihatan & Kebajikan Keluarga, Kerajaan.

VISI & MISIĀ 

Badan Pimpinan Kolej dibentuk oleh Universiti Dhaka untuk pengurusan keseluruhan Kolej. Sekarang Peguambela Kazi Firoz Rashid, M.P. (Bekas Menteri) adalah Pengerusi badan pentadbiran kolej sekarang. Di bawah kepimpinannya langsung pelan induk visi untuk membina digital Bangladesh Sheikh Hasina, Perdana Menteri Republik Rakyat Bangladesh sedang berjalan.

Perkembangan terkini Kolej & Hospital:

  • Pelanjutan menegak bangunan akademik mengikut pelan yang diiktiraf telah selesai.
  • Pelanjutan aktiviti klinikal dengan membuka bangunan baru
  • Telah Meningkatkan Makmal perubatan dan Mesin X-Ray baru yang dipasang di Jabatan Radiologi dan Imaging
  • Untuk memastikan penjagaan pesakit, perkhidmatan perunding pantas dimulakan.

Berminat sambung belajar di luar negara? Daulah EduConsult jawapannya !

Jika anda pelajar lepasan asasi, matrik, stpm, diploma mahupun setaraf layak memohon. Masih ramai lagi pelajar yang masih lagi tercari-cari universiti yang sesuai buat mereka. Begitu juga dengan bidang pengajian yang ditawarkan oleh pihak universiti. Jika menyambung dengan Daulah Educonsult, terdapat pelbagai cabang pengajian yang disediakan buat pelajar. Tidak kira dari segi perubatan sains sehingga ke bidang agama.

BACA JUGA :   Sambung Belajar ke Bangladesh Bersama Daulah Educonsult Sesi Januari 2021

Jika adik-adik mempunyai keputusan peperiksaan yang kurang memberangsangkan, tapi masih ingin belajar ke luar negara? Daulah Educonsult sedia membantu dalam menyelesaikan masalah anda. Stigma ini juga sering bermain di minda pelajar mengenai perkara ini. Jika pointer jatuh, anda berasa seakan putus harapan mengenai sambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi seperti bidang perubatan, pergigian, farmasi, veterinar dan kejuruteraan.

Terdapat banyak kemudahan fasiliti bagi pelajar Malaysia. Sumber foto: Daulah Educonsult

Namun begitu, jika anda mempunyai impian yang tinggi, anda patut mengecapinya kerana peluang tidak akan datang buat kali kedua.

masih lagi membuka kemasukan bagi mana-mana pelajar yang bersungguh-sungguh untuk menyambung pengajian ke luar negara.

Daulah Educonsult juga menyediakan perkhidmatan Kaunseling secara percuma. Sekali lagi secara PERCUMA. Anda tidak perlu ragu-ragu kerana anda mampu menyambung pengajian ke luar negara di Poland, Mesir, Turki, Indonesia, Rusia dan Bangladesh dengan Daulah Educonsult.

1rdmpfk6 o

BERMINAT?

JIka anda berminat dan ingin realisasikan cita-cita anda untuk melanjutkan pengajian ke luar negara, anda boleh mengisi borang di Google Form.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here