PONTIANAK – Dunia pendidikan di Pontianak, Kalimantan Barat (Kalimantan Barat), terconteng.

Seorang pelajar sekolah menengah telah menjadi mangsa pukul pelajar sekolah menengah atas dan mangsa kini sedang menjalani rawatan.

Kes ini juga telah ditangani oleh polis tempatan dan terus dikembangkan dalam proses penyiasatan.

 

Menurut Polis Pontianak PPA Kanit, Iptu Inayatun Nurhasanah baru saja menerima fail kes terbabit dari Sektor Polis Selatan Pontianak. Menurut beliau, dalam proses membangunkan kes ini, dia akan menghubungi ibu bapa mangsa.

TENGKORAK KEPALA DAN DADA DIPERIKSA

Pada masa ini mangsa terbabit sedang menerima rawatan intensif.

Pemukul yang didakwa dikatakan 12 orang pelajar sekolah menengah, tetapi berasal dari berlainan sekolah tinggi di kota Pontianak.

Kini, pemeriksaan tengkorak dan dada sedang dijalankan untuk mengetahui trauma atau kesan yang disebabkan oleh pukulan yang diterima mangsa.

 

Pemeriksaan itu dijalankan di Unit Radiologi, Hospital Mitra Medika, Isnin (04/08/2019).

Sebelum ini, Datuk Bandar Pontianak Edi Rusdi Kamtono meminta pihak polis dan pejabat pendidikan untuk melakukan siasatan lanjut mengenai insiden keganasan di kalangan pelajar.

KRONOLOGI

Suruhanjaya Pemantauan dan Perlindungan Anak Wilayah Kalimantan Barat (KPPAD) mengadakan sidang akhbar mengenai isu yang sedang dibahas oleh masyarakat tentang penganiayaan yang dilakukan oleh 12 siswa dari sekolah menengah atas siswa berlainan di Pontianak ini.

 

KPPAD sebagai institusi yang terlibat dalam perlindungan kanak-kanak akan memberi bantuan kepada kedua-dua mangsa dan pelaku.

BACA JUGA :   Kerjaya Meluas dalam Bidang Pergigian

Timbalan Pengerusi KPPAD, Tumbur Manalu, yang hadir pada sidang media memberitahu kronologi kejadian itu.

Tumbur Manalu menjelaskan, kejadian pukul dann buli mangsa yang berlaku dua minggu lalu.

“Kejadian dua minggu lalu, Jumaat (03/29/2019) tetapi hanya dilaporkan kepada ibu bapanya, pada hari Jumaat (5/4/2019) ada aduan kepada Sektor Polis Selatan Pontianak. Kemudian kami dari KPAD segera menerima aduan,” kata Manalu ketika memberikan informasi di Pejabat KPPAD pada Isnin (04/08/2019).

Dia menjelaskan bahawa mangsa tidak melaporkan kerana mereka menerima ancaman dari pelaku, para pelaku mengancam akan melakukan lebih banyak kekejaman jika mangsa memberitahu kepada ibu bapanya.

 

“Mangsa merasa takut dan dia tidak berani untuk memberitahu dan melaporkan. Namun setelah dilaporkan kepada pihak polis, siasatan dan sidang media segera diadakan.

Pada masa itu, Tumbur Manalu menceritakan kronologi awal pemukulan brutal 12 pelajar sekolah menengah atas pelajar sekolah menengah dari siasatan yang dilakukan oleh pelaku mangsa di rumahnya.

“Mangsa sebenarnya berada di rumah, maka dia dijemput oleh pelaku yang didakwa oleh 12 orang. Sebenarnya pelaku utamanya adalah 3 orang dan selebihnya membantu atau pasukan sorak,” kata Manalu.

 

Mangsa dijemput atas alasan bahawa ada sesuatu yang mereka mahu katakan dan dibicarakan.

Jadi seperti itu, mangsa bersedia pergi bersama-sama dengan pelaku dan dibawa ke Jalan Sulawesi.

BACA JUGA :   Ketahui Universiti Luar Negara Pilihan Pelajar Bagi Bidang Perubatan

Pada masa pelaku menjemput mangsa, dia tidak sedar, dia akan dianiaya kerana dia telah dijemput oleh sebab ingin berbual.

 

“Ketika mangsa dibawa ke Jalan Sulawesi, mereka disoalsiasat dan dianiaya secara kejam oleh pelaku utama tiga orang dan sembilan rakan mereka yang membantu sehingga jumlahnya sebanyak 12 orang,” katanya.

Mangsa dianiaya di dua lokasi, selain di Jalan Sulawesi, dan mangsa juga dianiaya di Taman Akcaya.

Sebenarnya, berdasarkan keputusan yang diperoleh KPPAD, sasaran para pelaku bukan kepada mangsa sekarang, tetapi abang sepupu mangsa.

“Masalah awal adalah kerana masalah lelaki. Menurut maklumat, abang sepupu mangsa itu adalah bekas teman wanita pelaku ini.

Mengenai media sosial mereka berbalas komen antara satu sama lain sehingga para pelaku tersebut bertindak sedemikian kerana marah dengan komen itu, “tambahnya.

KPPAD berharap masalah ini dapat diselesaikan dengan cara keluarga, kerana proses perundangan akan memberi impak kepada mereka yang belum dewasa.

 

Kes ini telah menjadi perhatian dunia apabila rata-rata dari netizen menginginkan keadilan diberikan kepada mangsa yang hanya dikenali sebagai Audrey. Hal ini berikutan Suruhanjaya Perlindungan Kanak-Kanak di sana ingin mengakhiri kes ini dengan berdamai kerana ia akan menjejaskan para pelaku kerana mereka masih pelajar sekolah.

 

Hashtag #JusticeForAudrey serta satu petisyen telah diadakan untuk keadilan bagi pihak Audrey dan keluarganya.

 

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here