Rambut adalah merupakan salah satu mahkota wanita yang sangat penting untuk dijaga. Bagi wanita rambut memainkan peranan penting dalam penampilan mereka. Jadi, bagi golongan wanita penampilan rambut haruslah sentiasa kemas dan rapi kerana ia merupakan first impression orang terhadap kita.

Tetapi malangnya wanita bertudung sering mengalami masalah rambut gugur yang sangat merunsingkan. Kekerapan memakai tudung membuatkan rambut mereka gugur dan rosak.

Apakah petua elak rambut gugur?

  1. Elakkan kekerapan mewarnakan rambut

Sering terjadi bagi mereka diluar sana yang terlalu kerap mewarnakan rambut. Mewarnakan rambut dengan bahan pewarna yang mempunyai bahan yang tidak baik bakal merosakkan rambut dan rambut akan cepat gugur. Oleh itu, elakkan mewarnakan rambut anda dengan bahan-bahan yang bukan semulajadi.

  1. Gunakan sikat yang bergigi jarang

Ya betul! Pastikan anda menyikat rambut dengan sikat yang bergigi jarang. Bagi rambut yang kerap bergumpal selepas mandi pastikan anda tidak menggunakan sikat yang bergigi rapat. Sikat yang bergigi rapat akan menarik rambut anda keluar dari liang-liang kepala.

  1. Pastikan anda membasuh rambut 3 kali sehari

Untuk mengelakkan rambut sering gugur pastikan anda membasuh rambut 3 kali sehari. Membasuh rambut dengan kerap juga bakal melemahkan kulit kepala kita. Rambut juga akan mudah gugur apabila sering terkena air. Anda juga perlu pastikan shampoo yang digunakan sesuai untuk anda.

  1. Minyak kelapa sesuai untuk rambut gugur

Minyak kelapa merupakan bahan yang sangat sesuai untuk menjaga kestabilan dan kekuatan rambut. Bagi yang mempunyai rambut yang tebal minyak kelapa sangat sesuai untuk anda. Khasiat minyak kelapa juga boleh memberikan warna rambut yang menarik seperti warna hitam yang berkilau. Jadi amalan menggunakan minyak kepala akan memberikan kesegaran kulit kepala anda.

  1. Cuci rambut dengan air garam

Ini merupakan salah satu kaedah abgi mengekalkan kulit kepala yang sihat dan juga kuat. Garam akan menutup liang-liang kepala dan boleh mengelakkan keguguran. Anda boleh cuba untuk mendapatkan kulit kepala yang sihat.

  1. Pastikan anda meminum air putih secara berlebihan

Air putih mempunyai banyak khasiat dan kelebihannya. Jadi pastikan anda meminum air putih untuk mengekalkan kesihatan badan dan juga kulit kepala anda.

 

 

Peluang ini terbuka kepada anda yang merupakan pelajar lepasan SPM/IGCSE/STPM/Asasi/Matriks/A level/Diploma dan setaraf yang mempunyai impian untuk merasai kehidupan di bumi Eropah.

Pihak Daulah Educonsult kini membuka peluang keemasan kepada anda yang ingin menyambung pengajian ke luar negara dalam bidang Perubatan, Pergigian, Veterinar, Farmasi, Kejuruteraan dan banyak lagi.

Ayuh, daftarkan diri anda segera di google form ini https://bit.ly/2Q3dhrr

Inginkan maklumat lanjut ? Terus layari laman web www.daulahmedic.com atau anda juga boleh menghubungi konsultan mereka di talian 018-9624322/019-2429322.

Customer service 1: (0189624322) https://wa.me/60189624322 
Customer service 2: (0182429322) https://wa.me/0182429322

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here