3 Tips naiki kapal terbang dalam tempoh masa yang panjang

0
1130

Tiada siapa yang suka perjalanan jarak jauh, terutama sekali perjalanan yang lebih dari 12 jam, sama ada darat, laut, atau perjalanan udara. Keletihan, sakit, dan ketidakupayaan untuk “bergerak” untuk berpuluh-puluh jam adalah luar biasa. Bagi sesetengah orang lebih suka memilih penerbangan jenis direct dan ada juga yang suka memilih untuk direct flight.

Bagi yang bakal melanjutkan pelajaran ke luar negara, ada yang diantara anda baru pertama kali untuk menaiki kapal terbang. Jadi tips ini amat berguna untuk anda dalam perjalanan jauh di atas udara. Selamat mencuba!

  1. Pilihan tempat duduk yang sesuai dan selesa

Jika anda ingin tidur, pilihlah tempat duduk bertingkap. Ia memberikan anda lebih banyak kebebasan berbanding kerusi tengah atau lorong. Anda tidak perlu bimbang sama ada penumpang lain inginkan laluan jika dia perlu pergi ke tandas. Anda juga mempunyai kebebasan untuk meletakkan bantal anda di tempat duduk atau menghadap tingkap. Dan jika anda mencari kerusi tetingkap terbaik dalam kelas ekonomi, pilih salah satu di bahagian depan pesawat kerana ia lebih senyap.

Selain itu, jika anda menginginkan lebih banyak ruang kaki, pilihan terbaik anda adalah pada baris keluar atau seksyen sekat (yang terakhir, tentunya merujuk kepada dinding atau tirai yang memisahkan antara kabin).Sekiranya anda sering berjalan atau mungkin kerap tandas, kerusi lorong akan menjadi pilihan terbaik anda.

2. Bawa barangan kelengkapan tidur yang selesa

Dapat tidur dalam penerbangan tidak semudah yang anda fikirkan. Bunyi orang yang berbual, bunyi pemberitahuan pesawat, bunyi enjin pesawat, dan lampu boleh membuat seseorang sukar tidur dalam penerbangan. Jika anda seorang penumpang seperti itu, kami mengesyorkan agar anda membawa barang keperluan tidur. Bawa penyumbat telinga, penutup mata, dan kusyen leher, supaya anda boleh mengurangkan gangguan yang datang dari bunyi dan cahaya.

3. Makan makanan yang bersesuaian dengan tekak anda

Biasanya syarikat penerbangan akan memberi peluang kepada para penumpang untuk menyatakan pilihan makanan atau alahan ketika “check-in” dalam talian. Lakukan itu supaya anda mendapat makanan yang anda inginkan semasa berada di pesawat.

Menyimpan impian untuk merantau di benua asing? Berminat menyambung pelajaran ke luar negara?

Dapatkan  tawaran belajar ke luar negara layari terus ke laman web daulahmedic.com.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :-

Konsultan Farhana: 01114307825

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here