Bersenam adalah cara terbaik untuk menyihatkan badan dan mencegah dari segala penyakit. saintifik telah membuktikan bahawa dengan sentiasa bersenam dapat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, kencing manis, obesiti, tekanan darah tinggi dan ย kemurungan.

  1. Tetapkan matlamat

Matlamat tanpa pelan hanyalah harapan. Oleh itu, anda mesti menetapkan matlamat harian atau mingguan untuk diri sendiri. Tulis matlamat anda pada sekeping kertas. Sebagai contoh, “Saya akan bersenam setiap hariโ€.”hiMatlamat ini akan menjadikan anda bermotivasi dan fokus, dan anda akan dapat bersenam/jogging tanpa berasa lemah atau terengah-engah.

2. โ€˜Warm-upโ€™

 

Pemanasan adalah sangat penting apabila memulakan sesuatu jenis senaman. Otot anda mengalami penguncupan dan kelonggaran yang berterusan semasa anda berjoging. Kecuali anda membuat otot anda untuk berbuat demikian, badan anda boleh menjadi kejang otot dan mungkin tidak dapat berjalan atau berjoging dengan betul.

Pemanasan membantu anda menyiapkan otot untuk latihan ketahanan yang anda akan lakukan. Anda akan dapat bekerja dengan lebih berkesan tanpa risiko mencederakan diri sendiri.

3. Mula perlahan

Mula perlahan dengan berjalan dahulu. Meningkatkan kelajuan berjalan anda selepas 30 saat. Menjelang akhir 60 saat, anda perlu berjalan pantas. Kemudian, mulakan joging pada kadar perlahan.

Teknik ini akan menghalang anda daripada terbakar dengan cepat. Anda akan dapat berjoging dengan jarak jauh dengan mudah, yang seterusnya akan menjadikan anda lebih cepat dan sihat. Jalanan tambahan boleh berganda sebagai pemanasan

4. Gunakan Teknik Pernafasan

Pernafasan adalah bahagian paling penting dari jogging, kerana melainkan anda bernafas pada irama tertentu, secara berterusan, anda tidak akan mampu mengepam oksigen yang mencukupi ke dalam sel anda. Ini boleh membawa kepada keletihan otot, dengan itu menghalang anda daripada berjoging

Untuk jangka masa panjang. Kira langkah anda dan bernafas masuk dan keluarapabila anda hampir lelah dan berasa seperti menyerah, mula bernafas melalui hidung dan menghembus dengan kuat melalui mulut anda. Ia akan membantu pam oksigen dan mengepam karbon dioksida dengan cepat dari badan anda.

5. Reganganย 

Selepas anda selesai dengan lari anda, sudah tiba masanya untuk melakukan regangan sejuk. Peregangan selepas berlari adalah sama pentingnya dengan pemanasan sebelum berlari. Penyejukan akan membantu otot anda pulih dengan cepat dan melindungi anda dari kecederaan otot. Perlahan-lahan menghulurkan hamparan, betis, bahu, lengan, leher, dan belakang.

 

Apa itu Daulah Educonsult? Daulah Educonsult merupakan agensi yang menguruskan dan menghantar pelajar yang akan menyambung pelajaran ke luar negara iaitu

Kalau nak tahu, Daulah Educonsult sudah banyak menguruskan dan menghantar pelajar-pelajar ke luar negara.

Tak mustahil impian dan cita-cita anda yang ingin menyambung pengajian di luar negara akan tercapai. Daulah Educonsult merupakan agensi yang terbaik dalam menguruskan hal ehwal pelajar yang belajar di luar negara. Bukan calang-calang.

Jika anda berminat dan ingin merealisasikan cita cita anda untuk melanjutkan pengajian di luar negara, anda bolehย  hubungi konsultan Daulah Educonsult di 011-26049599 (customer service) atau melalui emel daulahmedic@gmail.com atau layari https://daulahmedic.com/ย ย  untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here