Kedua-dua I Phone XR dan I Phone 11 adalah antara keluaran Apple yang terbaru dan sangat digilai ramai! Tetapi tahukah anda perbezaan dan persamaan kedua-dua telefon pintar ini? Jom baca artikel di bawah!

Pasti memudahkan anda untuk membuat pilihan serta menjamin kepuasan anda membeli belah.

Reka Bentuk I Phone 11 dan I Phone XR Sama Sahaja?

Dari sudut visual dan reka bentuk, I Phone 11 hampir sama dengan I Phone XR  Reka bentuk kaca dan aluminium yang sana, masih menggunakan skrin LCD 6.1 juga sama. Saiz dan berat kedua-dua telefon keluaran Apple ini juga sama  serta mempunyai reka bentuk kaca dan aluminium yang sama, sama dengan skrin LCD 6.1!

Selain itu, telefon pintar ini juga mempunyai latar belakang yang sama kecuali “iPhone” tidak lagi ditulis di belakangnya serta logo Apple diletakkan lebih rendah.

IPhone 11 juga mengalami kekurangan yang sama seperti iPhone XR sebelum ini, iaitu agak berat dan luas dengan tepi bulat yang memberikan sedikit cengkaman. Berbanding Galaxy S10 Samsung, yang mempunyai saiz skrin 6.1in yang sama, iPhone 11 adalah 5.3mm lebih luas dan 37g lebih berat dan jauh lebih sukar untuk menggunakan satu tangan.

Namun begitu, dapat dilihat perbezaan terbesar di antara kedua-dua telefon ini ialah,  kamera besar di sudut kiri pada bahagian telefon ini di mana menunjukkan spefikasi sistem kamera dwi baharu.

 

Spesifikasi iPHONE 11

  • Skrin: 6.1in retina cecair HD (LCD) (326ppi)
  • Pemproses: Apple A13 BionicRAM: 4GB
  • Penyimpanan: 64, 128 atau 256GB
  • Sistem pengendalian: iOS 13
  • Kamera: kamera belakang dua hujung 12MP dengan kamera hadapan menghadap 12MP
  • Kesambungan: LTE, wifi 6, NFC, Bluetooth 5, wideband ultra dan GPS
  • Dimensi: 150.9mm x 75.7mm x 8.3mm
  • Berat: 194g

iPhone 11 adalah telefon pintar yang sangat baik tetapi dituduh membosankan kerana mempunyai rekaan iPhone  yang sama sejak 3 tahun lalu. Malah telefon pintar ni agak besar dan sukar digenggam.

Kelebihan bateri yang ketara lebih baik, bukan sahaja daripada iphone XR, malah lebih baik daripada telefon lain

Namun begitu, berbanding telefon pintar keluaran iPhone yang lain, jangka masa bateri  telefon ini sangat panjang hingga bertahan sehingga dua hari, malah 3 hari jika anda lebih berhati-hati. Walaupun Apple mengatakan bateri IPhone  tahan lebih sejam daripada iphone XR iaitu tahan selama 32 Jam, mengikut review seorang pengguna, bateri iPhone 11 sebenarnya bertahan sehingga 35 Jam!!

Wahh!! Ini menjadikan iPhone 11 sebagai telefon pintar  keluaran Apple dengan bateri yang paling tahan lama! Malah, jangka masa yang diuji ini pun jika  anda  mengemaskini iOS 13.1.1, menghantar dan menerima 150 e-mel dan mesej, 80 notifikasi , mendengar lima jam muzik di Bluetooth, menonton satu jam Netflix, dan mengambil gambar kira-kira 10 gambar sehari.

Prestasi kamera iPhone 11 juga sangat baik, walaupun tidak mempunyai zoom optik kerana sudah diganti dengan kamera sudut lebar yang sangat menyenangkan. Dikatakan, iPhone 11 mempunyai kamera 12 megapiksel baru di bahagian belakang.

Pasti semua sedia maklum, Apple telah meningkatkan prestasi kamera telefon pintarnya, terutamanya dalam keadaan pencahayaan yang lemah. Foto-foto dalam keadaan pencahayaan yang baik adalah antara yang terbaik di telefon pintar, menghasilkan gambar-gambar terperinci dan kaya warna. Kamera utama adalah baik, dengan ciri-ciri ultrawide  yang dikatakan di kelasnya dan sangat menyenangkan untuk menembak dengannya.

Selain pemandangan tipikal ultra, anda juga boleh menggunakan kamera baru untuk memotret lebih banyak bangunan atau objek yang anda tidak dapat cukup jauh dari menggunakan kamera utama.

Mod potret juga juga lebih baik berbanding  XR dengan Mod HDR pintar Apple bertambah baik, menghasilkan imej yang lebih dekat dengan kamera Google Pixel.

Walaupun tidak  sepantas telefon pintar P30 Pro Huawei, yang tidak memerlukan mod malam khas untuk mengambil  gambar yang sama, iPhone 11 masih mampu menghasilkan imej yang lebih ringan serta dapat dikawal dengan lebih baik.

Tambahan ciri-ciri baru namun fungsi yang hampir serupa

Apple iPhone 11 mempunyai beberapa peningkatan berbanding XR iPhone, dengan keupayaan pemproses dan kamera menjadi perbezaan utama. Reka bentuk masih sebahagian besarnya sama antara kedua-dua peranti walaupun, dan pengalaman paparan dan perisian juga sama.

Berbanding XR, Apple iPhone 11 juga  membawa pelancaran iOS 13  yang mengandungi beberapa ciri baru termasuk Mode Gelap, aplikasi  search baru menggabungkan Find my Friend  dan Find my iPhone  yang tidak terdapat pada I Phone XR setakat ini

Hardware juga merupakan perbezaan utama iphone 11 dan iphone XR dengan perubahan A 12 kepada cip A13. Walaupun begitu kedua-dua peranti ini saling mempunyai pengoperasian yang lancar dan sangat baik.

 

JOM SAMBUNG BELAJAR DI POLAND BERSAMA DAULAH MEDIC! 

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :- 
Customer service 1 :0189624322 
Customer service 2 :0182429322 
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed) 
Konsultan Pendidikan : 0193350916(Cik Ummu)



Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here