Di Indonesia pihak Daulah Educonsult menawarkan kepada pelajar bagi bidang pengajian islam dua buah universiti iaitu Universitas Islam Negeri Islam Negeri Sultan Syarif Kasim (UIN SUSKA) dan Universitas Islam Negeri Islam Negeri Ar- Raniry(UIN AR-RANIRY) dimana pelajar lepasan SPM atau STAM layak memohon mengikut kesesuaian syarat kelayakan. Ayuh kita kenali kedua –dua universitas ini.

 

  • UIN SUSKA

SEJARAH PERTUBUHAN UIN SUSKA

Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau (disebut juga UIN Suska Riau) adalah Universitas Islam Negeri yang berada di Pekanbaru. Universiti Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau hasil dari perkembangan dan peningkatan status pendidikan Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Sulthan Syarif Qasim di Pekanbaru yang secara rasmi disahkan berdasarkan Peraturan Presiden Republik Indonesia No. 2/2005 bertanggal 4 Januari 2005.

Dengan persetujuan Pemerintah Daerah, Institut Islam Negeri Pekanbaru dinamai oleh Sulthan Syarif Qasim iaitu nama Sultan Sulthan Sri Indrapura Siak yang ke-12 (terakhir), yang juga nama seorang pahlawan nasional dari Riau. Mengambil nama ini memandangkan perkhidmatan dan ketaatannya kepada negara, termasuk dalam bidang pendidikan.

BACA JUGA :   Baru Habis Trial SPM? Ayuh Daftar Kemasukan Ke UIN SUSKA Riau Di Indonesia

BIDANG DAN SYARAT KELAYAKAN

Bidang- bidang yang di tawarkan antaranya adalah syariah dan ilmu hukum, usuluddin, dakwah,  dan banyak lagi. Kelebihan di Uin suska pelajar dari lepasan SPM dan STAM layak memohon berbanding Uin Ar-raniry.  Manakala, syarat kelayakan untuk memohon bagi lepasan SPM sekurang- kurangnya lulus dalam semua subjek dan bagi lepasan STAM memperolehi pangkat Jayyid.

  • UIN AR-RANIRY

SEJARAH PERTUBUHAN UIN AR-RANIRY

IAIN adalah singkatan dari Institut Agama Islam Negeri dan Ar-Raniry mengatakan bahawa itu diberikan kepada IAIN Bandar Aceh adalah nama seorang cendekiawan dan mufti besar yang sangat berpengaruh pada masa Sultan Iskandar Tsani (memerintah 1637-1641).  Sheikh Nuruddin Ar-Raniry yang berasal dari Ranir (sekarang Rander) di Gujarat, India. Beliau telah membuat sumbangan yang sangat berharga dalam perkembangan dan sejara Islam di Asia Tenggara, terutama di Aceh.

Berikutan perkembangannya sebagai institusi pengajian tinggi Islam, IAIN telah menunjukkan peranan dan kepentingan strategiknya untuk pembangunan dan pembangunan masyarakat. Graduan dapat menjalankan mandat di berbagai instansi pemerintah dan swasta, termasuk di luar Aceh, bahkan di luar negeri.

BACA JUGA :   Sejauh mana anda mengenali Maahad Buuth Al-Azhar

IAIN mestilah tempat di mana kader-kader revolusi dibuat untuk mengekalkan semangat toleransi dan perpaduan negara. Semua yang mesti tertanam dalam jiwa pendidik, pengajar dan pelajar.

BIDANG DAN SYARAT KELAYAKAN

Bidang sama seperti di tawarkan di Uin Suska tetapi hanya pelajar lepasan STAM sahaja yang layak untuk memohon di Universitas Ar-raniry.  Manakala, syarat kelayakan untuk memohon sekurang- kurangnya memperolehi pangkat Jayyid.

Bagi yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut, anda boleh hubungi talian hotline kami:

  • Customer Service 1 : 018-9624322
  • Cik Karmila : 011-26049599
  • Pejabat : 03-92851322

Atau anda boleh layari kami di platform berikut:

Atau anda boleh hadir ke pejabat kami yang beralamat di No. 1-19 Jalan Pandan Prima 2, Dataran Pandan Prima, 55100, Kuala Lumpur.

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here