Bagaimana nak menjadi Doktor Haiwan?

0
1832

Veterinar atau lebih dikenali sebagai doktor haiwan adalah doktor yang khusus dalam menguruskan haiwan – haiwan kesayangan, haiwan ladang dan haiwan zoo. Tugas seorang Doktor haiwan adalah  terdiri daripada mendiagnosis masalah kesihatan haiwan,menasihati pemilik haiwan mengenai penjagaan rapi dan membuat pembedahan terhadap haiwan.

Apakah tanggungjawab seorang Doktor haiwan?

  • Mengendalikan pelbagai jenis haiwan bergantung pada tempat anda bekerja
  • Lakukan pembedahan pada haiwan
  • Memberi nasihat kepada penjaga haiwan itu mengenai penjagaan lebih lanjut

 

Apakah kemahiran yang anda perlukan untuk menjadi Doktor haiwan?

Suka pada haiwan

Adakah anda benci melihat haiwan dalam kesakitan dan menjadi sangat sedih apabila melihat atau mendengar cerita tentang penderaan haiwan? Adakah anda ingin memeluk semua haiwan comel yang anda jumpai? Ini adalah pekerjaan yang tepat untuk anda! Rasa sayang terhadap haiwan akan membantu mereka semasa anda mendiagnosis dan merawat penyakit mereka.

 

Boleh bekerja pada bila-bila masa (fleksibel)

Kecemasan sentiasa berlaku pada masa yang tidak menentu. Ia bukan perkara yang mengejutkan apabila telefon anda berdering di tengah malam kerana pesakit menangis untuk meminta bantuan anda kerana haiwan peliharaan mereka dalam kesakitan. Dalam kes ini, biasanya anda akan tergesa-gesa ke lokasi untuk merawat haiwan walaupun anda memakai baju tidur.

 

Berkomunikasi dengan pemilik haiwan, terutama sekali apabila mereka sedang beremosi

Sukar untuk memberitahu berita buruk mengenai haiwan kesayangan kepada pemilik. Walau bagaimanapun, ia adalah sesuatu yang perlu dilakukan tanpa mengira akibatnya. Anda harus menyampaikan mesej dengan cara yang terbaik untuk mengurangkan kesedihan pelanggan.

BERMINAT UNTUK MENJADI DOKTOR HAIWAN?

DAULAH EDUCONSULT MEMBUKA PELUANG KEPADA ANDA UNTUK MELANJUTKAN PENGAJIAN DALAM BIDANG PERUBATAN VETERINAR DI UNIVERSITI TERBAIK LUAR NEGARA!

Ini antara universiti yang menawarkan Ijazah Sarjana Muda Perubatan Veterinar: Institut Pertanian Bogor dan Bangladesh Agricultural University. Kini telah dibuka untuk pengambilan pelajar baru sesi 2020!

Rujukan penuh mengenai tawaran belajar ke luar negara boleh terus ke laman web daulahmedic.com

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :-

Customer service 1 :0189624322
Customer service 2 :0182429322 
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed) 
Konsultan Pendidikan : 01114307825(Cik Farhana)

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here