Belanjawan yang ditunggu-tunggu kini telah dimaklumkan!

Kini, rakyat negara Malaysia digemparkan dengan Belanjawan 2020. Pastinya, kerajaan tidak dapat mengembirakan hati kesemua belah pihak, namun kita percaya belanjawan yang dikeluarkan oleh kerajaan itu adalah keputusan yang terbaik dari segala sudut.

Salah satu belanjawan yang mengejutkan sesetengah pihak khususnya bagi pihak majikan adalah cuti bersalin 90 hari. Apa yang dapat dilihat, ianya memberi kebaikan hanya pada sebelah pihak sahaja. Tetapi tidak berpihak pada majikan.

Berikut merupakan beberapa pandangan

“Dalam sektor swasta, kebanyakan adalah ‘business based‘. Kerajaan perlu memikirkan sesuatu insentif kepada majikan, sebab majikan mungkin terpaksa tanggung kesan tertentu semasa ketiadaan pekerjanya yang bercuti. Perlu ada dasar yang saling menguntungkan”

“Kerajaan juga boleh mempertimbangkan penggunaan Dana Pembangunan Sumber Manusia (HRDF) untuk menangani isu ini.

Kita khuatir apabila hanya pekerja sahaja mendapat manfaat, majikan akan takut menggajikan pekerja wanita sekali gus akan wujud isu diskriminasi terhadap golongan ini”

Antara Cadangan Yang Diketengahkan

Selain itu, kerajaan perlu mengambil kira juga soal, di Malaysia mempunyai lebih 650,000 majikan daripada perniagaan kecil yang kebanyakannya menggajikan kurang daripada 10 pekerja dan perkata (cuti bersalin) ini dikhuatiri akan menambahkan beban kewangan dan kekangan dalam menjalankan perniagaan pada majikan terbabit.

Shamsudin mencadangkan bahawa pihak kerajaan membanu majikan menanggung kos tambahan (tambahan 30 hari bercuti) menerusi perlindungan daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial atau Skim Insurans Pekerja (EIS).

Kesimpulan

Oleh itu, semua pihak tidak perlu khuatir kerana, kerajaan akan meneliti semula Akta Kerja 1955 meliputi empat perkara termasuk tempoh cuti bersalin, bagi memastikan akta itu kekal relevan dengan keperluan pasaran tenaga kerja semasa.

Daulah Educonsult antara pihak pengurusan yang menguruskan kemasukan pelajar-pelajar dalam pelbagai bidang antaranya Perubatan, Pergigian, Farmasi, Veterinar, Kejuruteraan, Pengajian Islam dan lain-lain bidang lagi di pelbagai negara. Pengalaman mengurus pelajar dari tahun 2008 sehingga kini memberikan impak dan banyak pengalaman kepada pihak Daulah. Pengurusan yang sistematik, teratur dan pelajar dianggap seperti keluarga antara kelebihan Daulah Educonsult.

Maklumat lanjut tentang pengjian di luar negara boleh layari www.daulahmedic.com atau boleh terus hubungi konsultan Puan Janna di nombor 0196403977

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk 
info pantas atau boleh ke talian :- 

Konsultan Pendidikan : 0196403977 (Pn Janna)
Customer service 1 :0189624322
Customer service 2 :0182429322
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed) 

 

 

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here