Ramai di antara kita yang gemar untuk melancong tapi dalam cara yang agak ekstrem. Aktiviti ini sesungguhnya sangat mencabar adrenalin seseorang, tambahan dengan ditemani oleh rakan-rakan yang memberikan semangat.

Di dunia ini, terdapat banyak aktiviti sebegini dan terdapat peminatnya yang tersendiri. Namun, anda perlu juga memikirkan terlebih dahulu keselamatan diri sebelum melakukan aktiviti ekstrem ini.

Tahukah anda, terdapat banyak perairan yang berbahaya di dunia ini yang dikunjungi oleh peminat sukan ekstrem ini.

Deenamik ingin berkongsi mengenai beberapa lokasi aktiviti air yang berbahaya dan seram namun masih dikunjungi oleh orang ramai.

Lake Kivu, Congo / Rwada

Tasik ini mengandungi lapisan karbon dioksida dann juga 55 bilion meter kubik metna di bahagian bawahnya. Sangat Berbahaya!.

Malah, jika berlaku gempa bumi kecil sekalipun, ianya mampu menyebabkan ledakan besar dan juga mampu untuk melenyapkan lebih daripada 2 juta orang yang tinggal di persekitarannya.

Drake Passage, Amerika Syarikat

Lokasinya adalah di Samudera Atlantik yang dikelilingi oleh gunung berais. Laluan ini dianggap sangat berbahaya kerana terdapat banyak yang karam disini. Ianya berlaku sejak zaman Magellan hingga pembinaan Terusan Panama pada abad ke-20.

Kelajuan angin yang mencapai 80 batu per ham menyebabkan penglihatan akan menjadi kurang baik dan arus juga kuat.

Rio Tinto, Portugal / Sepanyol

Sungai ini mempunyai air yang berwarna merah. Hal ini demikian kerana hasil dari aktiviti penggalian fosil yang dilakukan lebih kurang 3000 tahun yang lalu.

BACA JUGA :   Ceburi Bidang Pergigian & Farmasi di Universiti Luar Negara

Tambahan sungai ini juga tepu dengan tembaga, besi dan juga logam berat.

Boiling Lake, Dominica

Suhu air di tasik ini pernah mencecah sehingga 82 dan 91.5 darjah Celcius. Tasik ini juga sentiasa dilitupi dengan wap panas yang sangat berbahaya dan boleh mengakibatkan pelecuran.

Horseshoe Lake, Amerika Syarikat

Tidak terdapat sebarang hidupan yang dikesan di sekitar tasik ini. Hal ini demikian kerana terdapat karbon dioksida yang tinggi di bahagian bawah tasik yang berfungsi untuk mematikan segala kehidupan.

Tasik ini juga pernah meragut sebyak empat nyawa manusia dan juga pokok-pokok yang tumbuh 100 ekar disekitarnya.

Blue Hole, Dahab

Lautan ini pernah meragut nyawa beberapa orang penyelam dan merupakan tempat yang paling berbahaya. Lautan ini adalah sedalam 400 kaki ini.

Penyebab kematian adalah disebabkan oleh narcosis nitrogen atau kapasiti udara yang tidak mencukupi.

Lake Natron, Tanzania

Tasik ini menganduni kapasiti alkali yang paling tinggi. Permukaannya dilitupi dengan kerak garam yang berwarna merah. Tasik ini tidak sesuai untuk hidupan membiak.

Suhunya pula sangat tinggi dan boleh mencapai kira-kira 50 darjah Celcius.

Jacob’s Well, Texas

Telaga semulajadi ini berukuran 30 kaki dan merupakan lokasi menyelam yang paling berbahaya di dunia. Di dasarnya pula terdapat banyak pintu gua yang luas yang boleh mengakibatkan kematian.

Great Blue Hole, Belize

Lokasi ini merupakan habitat terkenal ikan laut dan juga batu karang di Laut Merah. Namun, ianya juga terkenal sebagai salah satu lokasi selam yang berbahaya.

BACA JUGA :   Mesir Lubuk Ilmu Pengajian Islam Bagi Lepasan STAM

Mempunyai kedalaman 130 meter dan lebar enam meter, terowong gua yang menyeramkan ini merupakan perangkap semulajadi untuk penyelam.

Kandungan nitrogen yang melebihi aras selaman juga boleh menyebabkan penyelam tidak sedarkan diri.

Berikut merupakan beberapa lokasi yang sangat berbahaya di dunia. Sebelum anda pergi dan melakukan aktiviti di kawasan tersebut, berfikirlah terlebih dahulu. Ingatlah orang yang tersayang.

Selain dari pergi ke lokasi berbahaya tersebut, mungkin anda berminat untuk menyambung pelajaran ke peringakt yang lebih tinggi di luar negara.

Daulah Educonsult menawarkan pengajian ke luar negara dalam bidang yang diminati. Sebarang sesi konsultasi adalah percuma.

Daulah Educonsult merupakan sebuah platform yang membantu para pelajar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang diminati di luar negara tanpa mengambil kira latar belakang pendidikan. Misi utama syarikat adalah merealisasikan impian pelajar untuk berjaya dari segi akademik di peringkat antarabangsa seiring dengan pengalaman menguruskan pelajar di pelbagai negara terutamanya di Mesir. Antara bidang pengajian yang ditawarkan adalah bidang Perubatan, Pergigian dan Farmasi, bidang Pengajian Islam dan lain-lain.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :-
Customer service 1 :0189624322
Customer service 2 :0182429322
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here