Kereta api terpanjang dunia, Trans-Siberian Railway di Rusia!

0
2022

Adakah anda pernah dengar mengenai keretapi yang dinamakan sebagai Trans-Siberia? Mungkin bagi backpakers tegar, Trans-Siberia ini adalah salah satu impian mereka untuk menjadi destinasi mengembara seterusnya!

Kereta Api Trans-Siberia adalah rangkaian kereta api yang menghubungkan Moscow dengan Timur Jauh Rusia. Dengan panjang 9,289 kilometer (5,772 batu), dari Moscow ke Vladivostok, ia adalah laluan keretapi terpanjang di dunia.

Kereta api itu dibina antara 1891 dan 1916 di bawah pengawasan menteri-menteri kerajaan Rusia yang secara sendiri dilantik oleh Czar Alexander III dan anaknya, Czarevich Nicholas (kemudian Czar Nicholas II). Ia dinamakan “Jalan Siberia Besar” oleh Czar dan rakyat Rusia, pembinaan rasmi kereta api bermula 1891. Malah sebelum ia selesai, ia menarik pelancong yang menulis tentang pengembaraan mereka. Kereta Api Trans-Siberia telah menghubungkan Moscow dengan Vladivostok sejak tahun 1916. Pengembangan keretapi masih berlangsung hari ini, dengan menghubungkan rel ke Mongolia, China dan Korea Utara.

Sebenarnya Trans-Siberia mempunyai 3 laluan atau cabang utama di sepanjang laluan iaitu laluan utama Kereta Api Trans-Siberia bermula di Moscow di Yaroslavsky Vokzal,  melalui Yaroslavl, Chelyabinsk, Omsk, Novosibirsk, Irkutsk, Krasnoyarsk, Ulan-Ude, Chita, dan Khabarovsk ke Vladivostok melalui Siberia selatan. Trans-Mongolian menghubungkan Moscow dan Beijing melalui Ulan Bataar. Laluan ketiga pula Trans-Manchurian menghubungkan Moscow dan Beingjing melalui Harbin.

Ruangan keretapi ini adalah ruangan termewah dan terbesar untuk para backpaker yang ingin merasai pengalaman yang tidak akan dilupakan.

Ada yang berminat untuk sambung pengajian di Rusia? Sudah tentu anda boleh mengelilingi Eropah dan Asia dengan Tran-Siberia!

Daulah Educonsult sedia membantu anda untuk kemasukan ke universiti luar negara!

AYUH SAMBUNG BELAJAR DI RUSIA BERSAMA DAULAH EDUCONSULT!

Rujukan penuh mengenai tawaran belajar ke luar negara boleh terus ke laman web daulahmedic.com. Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :- Customer service 1 :0189624322 Customer service 2 :0182429322 Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed) Konsultan Pendidikan : 01114307825 (Cik Farhana)

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here