Tahukah anda negara kita ketandusan doktor gigi. Ramai diantara doktor gigi yang bekerja di hospital kerajaan dan ada juga yang membuka klinik persendirian. Namun tidak kira dimana mereka berada, tanggungjawab utama mereka adalah membantu pesakit yang kesakitan gigi.

Kerjaya sebagai seorang doktor gigi adalah sangat mencabar dari segi mental dan juga fizikal. Namun tidak ramai yang mahu mencuba bidang ini. Bidang ini menjanjikan peluang kerjaya yang cerah.

Daulah Educonsult ada membuka peluang untuk anda yang berminat menjadi seorang doktor gigi di peringkat Ijazah Sarjana Muda di luar negara.

Namun ayuh kenali terlebih dahulu jenis-jenis doktor pergigian.

Doktor Gigi Am 

Doktor gigi am menyediakan pembersihan dan juga pencegahan penjagaan kesihatan umum dan juga penyelenggaraan. Antaranya adalah seperti pembersihan gigi, rawatan fluorida, tambahan rongga dan juga kanal akar.

Doktor Gigi Kosmetik

Mempunyai kepakaran dalam bidang pergigian estetika yang bertujuan untuk meningkatkan kesihatan pesakit. Antara skop kerja yang dilakukan adalah pemutihan gigi, veneer dan pemakaian pendakap gigi.

BACA JUGA :   Uniknya Rumah Rakit

Orthodontist

Mempunyai kepakaran dalam kedudukan gigi. Doktor ini menggunakan pelbagai kaedah dan peralatan lisan untuk membantu melurus dan menyelaraskan gigi bengkok atau salah. Kebiasaannya merawat pesakit yang berusia muda iaitu semasa mereka dalam fasa tumbuh gigi. Namun pesakit dari pelbagai tahap umur juga boleh berjumpa dengan pakar orthodontist.

Periodontist

Merupakan seorang doktor gigi yang berkemahiran dalam menjaga gusi dan tisu yang mengelilingi gigi.

Pakar Bedah Lisan

Pakar bedah lisan menyediakan perkhidmatan rawatan pembedahan untuk gigi, rahang dan juga tulang muka. Pesakit biasanya dirujuk kepada pakar bedah lisan oleh pakar pergigian am atau pakar kesihatan lain yang mungkin mengenal pasti keperluan untuk pembedahan mulut.

Berminat untuk menjadi seorang doktor gigi? Daulah Educonsult membuka peluang kepada anda yang berminat dengan bidanng ini din universiti terkemuka di luar negara.

BACA JUGA :   Menarik di Bangladesh

Antara negara yang terlibat adalah Rusia, Mesir, Bangladesh, dan Poland. Kemasukan seterusnya adalah pada bulan September 2020.

 

Mendaftar Segera Bersama Daulah Educonsult

Daulah Educonsult merupakan sebuah platform yang membantu para pelajar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang diminati di luar negara tanpa mengambil kira latar belakang erjayaan. Misi utama syarikat adalah merealisasikan impian pelajar untuk erjaya dari segi akademik di peringkat antarabangsa seiring dengan pengalaman menguruskan pelajar di pelbagai negara terutamanya di Mesir. Antara bidang pengajian yang ditawarkan adalah bidang Perubatan, Pergigian dan Farmasi, bidang Pengajian Islam dan lain-lain.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

 

 

 

 

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here