#PERTAMA

Sebelum mengambil keputusan untuk belajar ke luar negara, perancangan awal wajib dibuat. Perancangan dari segi bidang apa yang ingin dilanjutkan dan universiti mana yang sesuai dengan anda. Tanpa rancangan awal, keputusan mendadak akan memberikan kesan tidak baik di kemudian hari.

Jadi apa yang perlu dirancangkan lagi selepas memilih bidang dan universiti? Haruslah perancangan kewangan. Kewangan merupakan faktor yang penting jika anda bercita-cita untuk menyambung pengajian ke luar negara.

Belajar di luar negara merupakan keputusan terbesar yang perlu anda lakukan. Ia juga mungkin menjadi cabaran untuk meyakinkan ibu bapa anda untuk menyokong anda belajar di luar negara jika mereka mampu.

#KEDUA

Dapatkan maklumat lepasan apa yang layak untuk mohon sambung ke luar negara!

Maklumat yang di perolehi dari www.daulahmedic.com lepasan SPM/IGCSE/O-LEVEL/A LEVEL/STPM/MATRIKS/ASASI/IB/DIPLOMA @ Setaraf dengannya sudah layak untuk memohon pengajian ke luar negara.

Tetapi bergantung kepada universiti atau majoriti, anda mungkin mempunyai sedikit pilihan. Tidak banyak universiti yang membolehkan pelajar-pelajar lepasan SPM/STPM/MATRIKS/ASASI/DIPLOMA @ Setaraf  memohon ke luar negara. Jadi perlulah survey dulu universiti mana.

#KETIGA

Jadi wajib survey dulu universiti mana yang sesuai dengan kelayakan anda. Boleh survey terus di laman web www.daulahmedic.com. Pilihan ditangan anda. Selamat membuat survey.

Jadi lepas dah tahu info dan anda layak baru boleh fikir kos sara hidup nanti. Kos sara hidup juga penting untuk diambil kira kerana nanti jauh dari keluarga, jadi perlu survive sendiri di negara orang.

Sumber Twitter : Daulah Educonsult 

Bagi yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut dan maklumat terus dari Daulah Educonsult, anda boleh hubungi talian hotline mereka:

Atau anda boleh layari mereka di platform berikut:

Atau anda boleh hadir ke pejabat mereka yang beralamat di No. 1-19 Jalan Pandan Prima 2, Dataran Pandan Prima, 55100, Kuala Lumpur.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here