Di Indonesia, haiwan yang hidup di bumi ini sangat unik dan jarang ditemui. Haiwan merujuk kepada hidupan yang ada dimuka bumi ini iaitu hidup dihutan, mahupun dibela manusia seperti kucing, ayam hutan, gajah, kambing dan sebagainya.

Berbeza di Indonesia, haiwan di sana sangat unik dan jarang ditemui spesiesnya. Indonesia adalah sebuah negeri yang mempunyai alam yang sangat indah dan subur.

Antara spesies unik yang ada di Indonesia ialah:

1. Kera Tarsius

Sumber: Google

Kera Tarsius ini sangat jarang ditemui kerana ianya berwarna coklat hingga ke coklat pekat, panjangnya mencapai 12 hingga 15 sentimeter, mempunyai bebola mata yang sangat besar seperti burung hantu.

Kera ini hanya boleh ditemui di Bangka, Belitung, Kepulauan Kalimantan dan Riau.

BACA JUGA :   Permohonan Kemasukan Ke Kursk State Medical University, Rusia Sesi Jun/ Julai Sudah Dibuka

 

 

2. Anoa

Sumber: Google

Anoa adalah seperti kambing dan mempunyai tanduk. Tetapi, haiwan ini dikatakan semakin pupus kerana ramai orang memburunya untuk mengambil daging, kulit serta tanduknya. Kebiasaan haiwan ini ditemui di Wilayah Sulawesi.

 

 

 

3. Kucing

Sumber: Google

Umumnya, kucing mempunyai pelbagai jenis baka seperti parsi, kampung, sphynx dan sebagainya. Namun, di Kalimantan, kucing berwarna coklat sehingga kemerahan yang berbeza dengan kucing biasa.

Badannya yang panjang dan ramping boleh mencapai 55 sentimeter panjang dan berat sekitar 4 hingga 5 kilogram. Kucing ini habitatnya di hutan tropika.

 

Kepelbagaian spesies disini menjadikanya salah satu tarikan buat pengunjung dan melihat dengan mata kasar. Indonesia menjadi tumpuan pusat pelancongan dan juga tempat pengajian buat para pelajar dari serata negara.

BACA JUGA :   Daulah Educonsult Tawar Peluang Sambung Bidang Pergigian Di Luar Negara.

Daulah Educonsult menawarkan anda untuk melanjutkan pengajian di Indonesia dalam pelbagai bidang.

Daulah Educonsult ialah sebuah platform yang akan membantu anda menyambung pengajian dan mencapai impian anda. Misi utama Daulah Educonsult adalah untuk merealisasikan impian setiap pelajar yang ingin berjaya dalam bidang akademik. Pelbagai bidang ditawarkan di Daulah Educonsult termasuk pelbagai negara antaranya ialah Poland, Mesir, Bangladesh dan banyak lagi.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

Customer service 1 :0189624322

Customer service 2 :0182429322

Konsultan Utama    : 0132090322 (Tuan Syed)  

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here