Indonesia merupakan negara yang terletak tidak jauh daripada negara Malaysia. Tidak dinafikan ramai rakyat Malaysia yang gemar melancong ke Indonesia. Indonesia bukan sahaja menjadi tempat untuk melancong, ia juga turut menjadi pilihan pelajar Malaysia yang ingin melanjutkan pelajaran di luar negara.

Bidang Yang Ditawarkan Di Indonesia

Antara bidang yang ditawarkan di Indonesia ialah bidang perubatan, pergigian, farmasi, veterinar dan juga pengajian Islam. Bidang-bidang ini ditawarkan di universiti terkemuka di Indonesia. Bagi bidang sains kesihatan, pelajar-pelajar berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Sumatera Utara, Universiti Airlangga, Universiti Hasanuddin, Institut Pertanian Bogor dan juga Universiti Gadjah Mada.

Bagi bidang pengajian Islam pula ditawarkan di dua buah universiti iaitu di Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim di Riau dan juga Universitas Islam Negeri Ar-Raniry di Banda Aceh.

BACA JUGA :   Kelebihan Sambung Belajar di Chittagong Medical University

Syarat Kelayakan

1) Bidang Sains Kesihatan:

-Bagi lepasan SPM/O-Level/IGCSE atau setaraf, minimum B dalam semua subjek sains.

-Bagi lepasan Diploma/Asasi/Matrikulasi atau setaraf, minimum CGPA 3.0

2) Bidang Pengajian Islam:

-Bagi lepasan SPM atau setaraf, minimum lulus semua subjek.

-Bagi lepasan STPM/Matrikulasi/Asasi/Diploma atau setaraf, minimum CGPA 3.0.

Anda berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang universiti serta bidang yang ditawarkan serta cara untuk membuat permohonan? Daulah Educonsult sedia membantu anda.

Daulah Educonsult bersedia memberikan khidmat nasihat khusunya berkaitan hala tuju mereka yang ingin melanjutkan pelajaran ke luar negara. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Daulah Educonsult, terus hubungi konsultan terlatih kami di talian:

BACA JUGA :   Mengapa perlu belajar di KSMU? Jom ketahui kelebihannya

KONSULTAN ATHIRAH: 0183949480

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here