Ramai yang bercita-cita untuk melanjutkan pengajian di luar negara dalam bidang perubatan. Tidak kira di Rusia, Mesir, Poland, Bangladesh mahupun negara serumpun iaitu Indonesia!

Adakah anda tahu bahawa di Indonesia juga mempunyai beberapa universiti perubatan terbaik?

Mari kita kenali universiti perubatan terbaik di Indonesia bagi tahun 2020!

1#Universiti Sumatera Utara

Universiti Sumatera Utara (USU) adalah universiti awam yang terletak di Medan, Indonesia. Universiti Sumatera Utara adalah salah satu universiti yang tertua dan terbaik di pulau Sumatera. USU juga merupakan universiti pertama dan satu-satunya untuk memiliki Diploma Statistik di dunia dan di pulau Sumatera, yang mempunyai Fakulti Perubatan. Fakulti pertama adalah Fakulti Perubatan yang didirikan pada 20 Ogos 1952.

USU mempunyai dua buah kampus, Kampus Padang Bulan dan Kampus Kwala Bekala. Kampus Padang Bulan utama menduduki kawasan hijau seluas 120 hektar. Kampus Padang Bulan menempatkan semua aktiviti kuliah, praktikum dan penyelidikan untuk lebih daripada 50,000 pelajar. Aktiviti akademik di Kampus Kwala Bekala difokuskan pada pertanian agroforestri, penternakan, ayam dan pengurusan alam sekitar.

 

2# Universiti Airlangga

Universiti Airlangga (UNAIR) adalah universiti tertua kedua di Indonesia dan merupakan universiti awam yang terletak di Surabaya, Jawa Timur. Universiti Airlangga ini ditubuhkan secara rasmi pada 10 November 1954 , tetapi Universiti Airlangga adalah pertama kali didirikan pada tahun 1948 sebagai cawangan jauh dari Universiti Indonesia, dengan akar asli sejak tahun 1913. Ia bermula dengan sekolah kedokteran dan sekolah pergigian.

BACA JUGA :   Kehebatan Universiti Hasanuddin dalam Bidang Perubatan

Kini Universiti Airlangga menjadi tuan rumah kepada 15 fakulti dengan lebih daripada 35,000 pelajar dan 1,570 ahli fakulti. Universiti Airlangga mempunyai hospital universiti untuk fakulti Perubatan, Perubatan Veterinar, Kejururawatan, dan Pergigian, serta hospital jangkitan tropika untuk Institut Penyakit Tropika. Universiti ini juga dilengkapi dengan kemudahan biosafety tiga tingkat.

 

3# Universiti Hasanuddin

Universiti Hasanuddin (Unhas) adalah salah satu universiti otonom terbesar di Indonesia. Ia terletak di Makassar, ibukota provinsi Sulawesi Selatan. Universiti ini ditubuhkan pada tahun 1956, dan dinamakan sempena Sultan Hasanuddin, bekas Raja Kerajaan Gowa.

Sepanjang 64 tahun, ia membangunkan pelbagai program fakulti dan ijazah. Pada 2016, Universiti Hasanuddin dalam senarai 12 universiti teratas di Indonesia. Pada tahun 2017, Universiti Hasanuddin menjadi salah satu daripada beberapa Universiti Autonomi, dibebaskan daripada keperluan untuk mendapatkan kelulusan Kementerian untuk operasi asas dan urusan belanjawan. Ia kekal sebagai universiti awam sehingga kini.

 

4# Universiti Andalas

Universiti Andalas (Unand) adalah universiti penyelidikan awam di Padang, Sumatera Barat. Andalas adalah salah satu institusi pengajian tinggi awam di Indonesia, dan yang tertua di luar pulau Jawa. Universiti ini terkenal dengan kecemerlangannya dalam bidang sains sosial dan program perubatan, dan telah menghasilkan banyak alumni terkenal dalam perkhidmatan awam dan swasta. Pada November 2019, Andalas menduduki tempat keempat universiti penyelidikan terbaik Indonesia dari penilaian nasional yang dijalankan oleh Kementerian Penyelidikan dan Teknologi.

BACA JUGA :   Rasai Pengalaman Belajar & Jelajah Ke Universiti Di Indonesia Bersama Daulah Educonsult

Universiti-universiti di atas telah mendapat pengiktirafan oleh KPT, JPA, MQA dan MMC.

Anda merupakan pelajar lepasan SPM/IGCSE/O-level/Asasi/Matriks/Stpm/Diploma/A-level/setaraf? Ini adalah peluang bagi anda untuk menjadi pelajar dan graduan perubatan di university terbaik Indonesia.

Permohonan bagi tahun 2020 kini dibuka. Segera daftarkan diri anda bersama DAULAH EDUCONSULT kerana kemasukan adalah terhad!

DAULAH EDUCONSULT merupakan sebuah platform yang membantu para pelajar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang diminati di luar negara tanpa mengambil kira latar belakang pendidikan. Misi utama syarikat adalah merealisasikan impian pelajar untuk Berjaya dari segi akademik di peringkat antarabangsa . Antara bidang pengajian yang ditawarkan adalah bidang Perubatan, Pergigian, Farmasi, Veterinar, Pengajian Islam dan lain-lain

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here