Kemasukan terdekat adalah June & Spetember 2020, dimana bagi mengaitkan dengan isu Corona sekarang, universiti mengambil langkah dimana pengajian di atas talian akan dijalankan untuk mengelak pelajar ketinggalan pengajian mereka.

Namun maklumat lanjut anda boleh layari website https://daulahmedic.com/. Website ini boleh dijadikan sumber rujukan utama anda dalam mendapatkan maklumat cara untuk kemasukan ke universiti ini.

Kursk State Medical University – Program Pra-Perubatan & Ijazah Sarjana Muda Perubatan

Pelajar-pelajar yang telah berjaya mendapatkan tempat di universiti Rusia yang di uruskan Daulah Educonsult Sdn Bhd.

Tawaran bidang perubatan di negara luar tidak lah asing lagi pada masyarakat kita. Ramai pelajar-pelajar Malaysia yang telahpun menempatkan diri mereka di salah satu universiti terbaik di Rusia iaitu Universiti Kursk State Medical adalah lebih dikenali sebagai KSMU dalam kalangan pelajar universiti ini.

Nama universiti ini diambil dari nama bandar dimana universiti ini terletak iaitu Bandar Kursk. Rusia gemar menggunakan nama bandar mereka sendiri sebagai nama pilihan universiti mereka. Bandar Kursk terletak kira-kira 5-6 jam dari Bandar Moscow dan lapangan terbang antarabangsa. Sebuah bandar yang agak membangun bagi tahun-tahun kedepan ini.

Pelajar Malaysia di KSMU juga tidak lagi sukar mencari bekalan makanan halal, kerana bekalal makanan telah banyak tersedia di setiap pasaraya yang dibangunkan di sekitar universiti ini.

Manakala, masjid hanya terletak di bandar besar sahaja seperti di Bandar Volgograd, Moscow dan beberapa bandar lagi. Di bandar Kursk tidak dibangunkan masjid, namu begitu dengan penempatan sejumlah lebih 1200 pelajar di Universiti Kursk State Medical membuatkan pihak universiti terpanggil untuk menyediakan sebuah surau khas bagi pelajar mereka menunaikan solat fardhu harian dan solat jumaat bagi lelaki.

Bagi pelajar Malaysia pula, university Kursk ini merupakan salah satu universiti yang diiktiraf oleh Kementerian Malaysia. Bukan sahaja itu, universiti ini juga diiktiraf oleh badan World Health Organization (WHO), JPA, MQA, dan bagi bidang perubatan telahpun diiktiraf oleh Malaysian Medical Council (MMC).

Contoh cara semakan pengiktirafan. Untuk buat semakan sendiri anda boleh terus ke link ini https://www2.mqa.gov.my/esisraf/kelayakan.cfm

Bagi pelajar Perubatan, setelah mereka tamat belajar dan pulang ke negara mereka tidak perlu mengikuti ujian national lagi. Ujian National adalah bagi pelajar yang hanya menyambung pengajian di universiti yang tidak diiktiraf sahaja.

Fasiliti di universiti ini juga lengkap dengan kelengkapan hospital untuk pelajar-pelajar perubatan kita.

Gambar google : Pelajar sedang berada dalam makmal

Penubuhan surau di dalam universiti ini sedikit sebanyak memberikan kegembiraan kepada pelajar terutama sekali pelajar muslim disana. Ramai juga yang berpendapat bahawa Rusia mengamalkan sikap islamofobia, namun perkara ini tidak lagi berlaku. Persatuan-persatuan islam di Rusia, Kursk dan beberapa bandar lagi menjalankan aktiviti dakwah mereka seperti biasa.

Boleh tonton majlis berselewatan di Rusia, tekan link untuk menonton :https://www.youtube.com/watch?v=-ufvUtqY5_I

Credit kepada Tombo Ati TV

Jadi isu seperti digembar gemburkan tidak terjadi di Rusia. Lebih-lebih lagi bandar Kursk yang ramai dari kalangan pelajar-pelajar.

Gambar : Google (Pelajar bidang Perubatan di Kursk State Medical University bersama barisan Canselor dan Naib Canselor)

Bidang pengajian yang ditawarkan bukan sahaja Perubatan, namun bidang Pergigian, Gerontologi, Farmasi juga ditawarkan. Pelajar lebih memilih untuk menyambung ke bidang Perubatan kerana sistem pengajian dan pengurusan yang sistematik,kos pengajajian yang rendah (setahun RM29ribu termasuk penginapan dan insurans kesihatan), fasiliti yang baik dan kemudahan pelajaran membantu pelajar untuk membuat kajian dan sebagainya.

Youtube Daulah Educonsult : https://www.youtube.com/watch?v=ePjT8ktf2PgSumber Daulah Educonsult

Syarat kemasukan ke universiti Kursk State Medical Universiti :

Terbuka kepada pelajar lepasan SPM, IGCSE, O-LEVEL, A-LEVEL, STPM, Matrikulasi, Asasi, IB, Diploma atau sijil setaraf yang lain.

Bagi pelajar lepasan SPM/O-Level, universiti menawarkan program Pra Perubatan dimana mereka akan melalui fasa pra terlebih dahulu sebelum bermula ke tahun satu sebagai pelajar perubatan.

KEKAL BERJAYA BERSAMA DAULAH EDUCONSULT

Maklumat lanjut mengenai universiti-university anda boleh rujuk seperti dibawah :-

Rujukan penuh mengenai tawaran belajar ke luar negara boleh terus ke laman web daulahmedic.com.

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian :-          Customer service 1 :0189624322                                                                                            Customer service 2 :0182429322                                                                                        Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed)                                                                              Konsultan Pendidikan : 0132853903 (Cik Nabila)

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here