Penularan wabak COVID-19 hujung tahun lalu telah menyebabkan banyak negara sedang berlumba untuk menghasilkan ubat atau vaksin baru. Ianya juga termasuk mencari kaedah rawatan sesuai.

Sebuah makmal di China sedang giat menghasilkan ubat untuk merawat wabak COVID-19 itu. Ubat yang dihasilkan dari makmal itu sedang diuji saintis di Universiti Peking. Menurut penyelidik, ia bukan sahaja dapat memberi kesan singkat jika dijangkiti, turut ditawarkan imuniit jangka pendek bagi wabak itu.

Pengarah Pusat Inovasi Lanjutan Genomic Beijing berkata ubat berkenaan telah diuji pada haiwan. Suntikan yang diberikan mampu meneutralkan jangkitan kepada tikus makmal dalam tempoh lima hari virus itu akan berkurangan.

Ubat iu juga berfungsi meneutralkan daya tahan tubuh yang boleh menghalang jangkitan virus dalam sistem imunisasi. Sebuah kajian daripada sepasukan penyelidik dalam satu jurnal yang disiarkan ahad lalu mencadangkan penggunaan antibodi. Penggunaan antibodi itu berpotensi untuk menyembuhkan dan mempercepatkan tempoh pemulihan.

BACA JUGA :   Peluang Sambung Belajar Ke Luar Negara Di Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim, Indonesia (September 2022)

Sumber: Berita Harian

Setakat semalam, kes COVID-19 di Malaysia mencatatkan sebanyak 37 kes baharu, 31 kes sembuh baharu dan 1 kematian. Ia menjadikan jumlah keseluruhan kes sembuh ialah sebanyak 5,646 kes dan jumlah kematian sebanyak 114. Keseluruhan kes di Malaysia adalah sebanyak 6,978 kes – Portal Rasmi KKM

Inginkan suasana belajar luar biasa? Jom sambung belajar di universiti luar negara dengan Daulah Educonsult !

Hubungi talian hotline 0392851322 untuk info pantas atau boleh ke talian

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here