Indonesia ialah sebuah negara yang telah dipilih oleh Daulah Educonsult kepada pelajar yang berminat untuk sambung belajar ke luar negara. Tambahan, Indonesia ialah negara yang paling dekat untuk pelajar sambung belajar ke sana.
Republik Indonesia mempunyai budaya, adat, agama dan kehidupan yang lebih kurang sama dengan Malaysia. Jadi tidak akan menjadi suatu cabaran kepada pelajar untuk sebati dengan kehidupan di sana.
Pelajar yang hendak sambung belajar ke Indonesia juga beruntung kerana sebelum mereka sertai program orentasi universiti masing-masing, mereka akan dibawa ke tempat pelancongan. Antaranya seperti Danau Toba, Jakarta, Bali dan banyak lagi.
Jangan risau kerana perjalanan itu akan dibawa sendiri oleh pihak Madrasah Daulah. Pelajar lepasan SPM yang telah mendaftar ke universiti pilihan akan dimasukkan dahulu ke Kolej Bersama Daulah. Kolej ini adalah setaraf dengan peringkat asasi.
Selepas tamat di kolej bersama Daulah, mereka boleh sambung belajar ke universiti pilihan masing-masing. Sistem pembelajaran di Indonesia adalah tidak sama dengan sistem pembelajaran di Malaysia.

Selanjutnya, universiti yang terdapat di Indonesia ialah Institut Pertanian Bogor (IPB). Institut ini menawarkan bidang veterinar kepada pelajar-pelajar. Malah, institut ini merupakan satu-satunya universiti yang mengetuai bidang veterinar dan pertanian di Indonesia.
Pada mulanya, ia ditubuhkan oleh penjajah daripada Belanda pada awal abad ke-20. Namun selepas kemerdekaan, institut ini akhirnya bangun dengan sendirinya sebagai Institut Petanian Bogor pada 1 September 1963. Tempoh pengajian adalah selama 4 tahun.

Selain itu, Universiti Sumatera Utara ialah sebuah universiti yang merupakan sebuah universiti yang tertua dan terbesar di Indonesia. Fakulti yang terdapat dalam universiti ini ialah fakulti perubatan yang ditubuhkan pada Ogos 1952.
Selain itu, telah ditubuhkan di Padang Bulan, Medan dengan keluasan 122 hektar. Bahasa yang digunakan di universiti ini adalah sepenuhnya Bahasa Inggeris dan sangat mudah untuk mencari makanan halal. Bidang yang ditawarkan ialah bidang perubatan, pergigian dan farmasi.

Tambahan, terdapat sebuah universiti yang menawarkan bidang perubatan kepada pelajar. Universiti yang dimaksudkan ialah Universiti Airlangga yang terletak di Surabaya. Ianya merupakan universiti kedua tertua di Indonesia dan universiti paling berprestij di Indonesia.
Banyak bukan universiti yang ada di Indonesia? Sekiranya ingin mendapatkan maklumat lebih lanjut, sila hubungi nombor yang tertera di bawah.
Daulah Educonsult : https://daulahmedic.com/
Instagram : https://www.instagram.com/daulah_educonsult/
Hubungi talian hotline : 0392851322
Customer service 1 :0189624322
Customer service 2 :0182429322
Konsultan Utama : 0132090322 (Tuan Syed)
Borang Pendaftaran Pengajian : https://bit.ly/32R1pPO

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here