Hi, siapa yang suka menikmati keindahan alam? Menghirup udara segar di dalam hutan, merasakan kenyamanan dingin hutan serta merasakan segarnya air di sungai. Setiap kali kita melancong ke luar negara, pasti kita bosan kan asyik pergi ke bandar. Tidakpun kita pergi Mall yang sudah pastinya ada di negara kita sendiri. Pasti bila kita melancong ke negara orang, kita pasti menginginkan kelainan daripada negara kita sendiri. Betul tak? Hari ini saya mahu berkongsi tentang tempat air terjun yang menakjubkan di dunia.

Ini adalah lima air terjun yang menakjubkan di dunia yang mungkin ingin anda tambahkan dalam senarai percutian anda:

  • Air Terjun Angel, Venezuela

Ini adalah air terjun tidak terputus tertinggi di dunia, setinggi 979 meter (3,212 kaki). Air terjun ini terletak di tepi Auyán-tepui, salah satu gunung meja Venezuela.

  • Air Terjun Victoria, Zimbabwe/Zambia

Kawasan ini terletak di Sungai Zambezi di sempadan antara Zimbabwe dan Zambia. Ia merupakan salah satu air terjun terbesar di dunia dan terkenal dengan semburan air indahnya dan pelangi.

  • Air Terjun Iguazu, Argentina/Brazil

Tempat air terjun ini terletak di Sungai Iguazu di sempadan antara Argentina dan Brazil. Ia terdiri daripada 275 air terjun yang tersebar di sepanjang 2.7 kilometer (1.6 batu) sungai dan merupakan Tapak Warisan Dunia UNESCO.

  • Taman Negara Danau Plitvice, Croatia

Taman negara ini adalah rumah kepada satu rangkaian 16 tasik mengalir dan air terjun yang berkaitan. Tempat ini terkenal dengan air jernih berwarna biru kehijauan dan dikelilingi hutan hijau yang subur.

  • Air Terjun Niagara, USA/Kanada

Kawasan air terjun ini terletak di Sungai Niagara di sempadan antara Amerika Syarikat dan Kanada. Ia merupakan salah satu air terjun yang paling terkenal di dunia dan terdiri daripada tiga air terjun yang berasingan – Air Terjun Horseshoe, Air Terjun Amerika, dan Air Terjun Bridal Veil

BACA JUGA :   Malaysia Jadi Juara Pertandingan Piala Pastri Dunia 2019

Semoga info yang saya berikan ini dapat membantu anda untuk menentukan destinasi pelancongan anda pada masa akan datang dan have fun!

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here