5 binatang yang COMEL tetapi BAHAYA! kena waspada!

0
133

Berikut adalah lima binatang yang kelihatan comel tetapi sebenarnya berbahaya, dan kita perlu berwaspada apabila berhadapan dengan mereka:

  1. Loris Lamban (Slow Loris)

Slow loris mempunyai mata besar yang kelihatan sangat comel dan manja dan wajah yang kelihatan seperti patung. Namun, loris lamban mempunyai kelenjar beracun di siku mereka. Mereka akan menjilat kelenjar ini, mencampurkan racun dengan air liur dan kemudian menggigit. Gigitan mereka boleh menyebabkan reaksi alergi yang teruk atau kejutan anafilaksis pada manusia.

2. Platypus

Platypus adalah haiwan kecil dengan paruh seperti itik dan ekor seperti berang. Platypus jantan mempunyai sengat beracun di kaki belakangnya. Sengatan ini boleh menyebabkan kesakitan yang amat sangat dan bengkak yang boleh berlarutan selama berbulan-bulan.

BACA JUGA :   Anda pelajar spm dan setaraf? Artikel ini untuk anda!

3. Monyet Capuchin

Monyet Capuchin kelihatan seperti anak patung kecil dan sering muncul dalam filem sebagai haiwan peliharaan  yang comel. Meskipun kelihatan jinak, monyet Capuchin boleh menjadi sangat agresif. Mereka boleh menggigit dan mencakar, menyebarkan penyakit seperti rabies dan herpes B.

4. Kucing Pasir (Sand Cat)

Kucing pasir kelihatan seperti kucing domestik dengan telinga yang besar dan bulu yang lembut. Namun, kucing ini adalah pemangsa yang sangat cekap dan mampu membunuh mangsa yang lebih besar daripadanya. Walaupun jarang menyerang manusia, jika merasa terancam, kucing pasir boleh menjadi agresif dan menyerang dengan gigitan serta cakaran yang kuat.

5. Katak Dart Beracun (Poison Dart Frog)

Katak ini berwarna-warni dengan kulit yang cerah dan kelihatan sangat menarik. Kulit mereka mengeluarkan racun yang sangat kuat. Sentuhan kecil pada kulit katak ini boleh menyebabkan keracunan yang teruk dan beberapa spesies bahkan boleh membunuh manusia.

BACA JUGA :   Permohonan Bidang Veterinar Di Universiti Indonesia Dan Bangladesh

Walaupun kelihatan comel, haiwan-haiwan ini mempunyai mekanisme pertahanan yang boleh membahayakan manusia. Sentiasa berhati-hati dan elakkan daripada cuba menyentuh atau memelihara haiwan-haiwan ini tanpa pengetahuan yang mendalam mengenai cara mengendalikan mereka.

ANDA BERCITA-CITA UNTUK MENJADI DOKTOR HAIWAN ATAU VETERINAR? DAULAH EDUCONSULT SEDIA MEMBANTU ANDA

Daulah Educonsult adalah konsulan pendidikan yang menyediakan perkhidmatan konsultasi kepada para pelajar yang ingin melanjutkan pengajian dalam peringkat yang lebih tinggi. Sesi konsultasi adalah percuma kepada pelajar yang berminat melanjutkan pengajian ke luar negara dalam bidang yang diminati.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here