Kes positif COVID-19 yang melanda Malaysia kini sangat membimbangkan apabila kes mula meningkat semula semalam. Beberapa hari lepas kes adalah sebanyak 300 namun semalam meningkat semula kepada 660 kes positifย  COVID-19. Boleh dilihat situasi ini adalah sangat tidak sesuai untuk mengadakan sebarang PRN atau PRU.

Berita gembira buat seluruh rakyat Malaysia apabila kes sembuh telah meningkat sebanyak RM350. Jumlah pesakit yang sembuh paling banyak setakat ini. Namun di sudut lain pula, iaitu Pilihan Raya Umum atau Negeri.
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Abdul Ghani Salleh memberi pandangan PRU atau PRN tidak sesuai diadakan ketika wabak masih sedang berleluasa. Malah tambahnya, dengan keadaan seperti ini bukan senang hendak menjaga keselamatan rakyat.

Ulasnya kepada Astro Awani, “Saya mohon ketika wabak sedang melanda, kalau boleh tidak ada pilihan raya (diadakan) waktu ini”. Soalan yang diterimanya dari wartawan, adakah SPR akan mencadangkan kepada kerajaan supaya mengisytiharkan darurat di Batu Sapi atau tidak supaya PRK tidak dilaksanakan.
Menurutnya, keputusan untuk melaksanakan darurat adalah melibatkan keselamatan negara dan keputusan tersebut hanya kerajaan yang umumkan. Pihak SPR hanya akur dengan apa jua keputusan yang diputuskan oleh kerajaan.
Semalam telah heboh di laman sosial apabila Pengerusi PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berjumpa dengan Yang Di-Pertuan Agong. Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menyatakan bahawa beliau telah mendapat sokongan lebih 120 ahli Parlimen. Namun sokongan tersebut tidak dinyatakan nama setiap ahli Parlimen yang mengundi.
Walau apa pun keputusan Yang Di-Pertuan Agong, semoga semuanya adalah yang terbaik untuk rakyat dan negara Malaysia.
-Oktober 2020

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here